Tiesitkö? Näin 8-bittisen Nintendon mahdottomilta tuntuneet kehityshaasteet selätettiin / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Näin 8-bittisen Nintendon mahdottomilta tuntuneet kehityshaasteet selätettiin

12.12.2021 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Näin 8-bittisen Nintendon mahdottomilta tuntuneet kehityshaasteet selätettiin

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Tällä viikolla kuultiin suru-uutisia, kun torstaina ilmoitettiin peliveteraani Masayuki Uemuran kuolemasta. Nintendolta vuonna 2004 eläköitynyt, kuollessaan 78-vuotias Uemura tunnetaan parhaiten Nintendo Entertainment Systemin ja Super Nintendon pääarkkitehtina.

– Kehityksen aikaan en saattanut kuvitellakaan, että tulisin tulevaisuudessa istumaan tällaisissa haastatteluissa, Uemura päivitteli vuonna 2013 Famitsulle antamassaan NESin 30-vuotisjuhlahaastattelussa.

Erityisesti NESin eli japanilaisittain Famicomina tunnetun konsolin kehitys oli Nintendolle hyppy tuntemattomaan. Yhtiön silloinen johtaja Hiroshi Yamauchi pyysi Uemuraa kehittämään jotain, mikä mahdollistaisi vuonna 1981 pelihalleihin rytyyttäneen Donkey Kongin pelaamisen myös kotioloissa.

Konsolin kehittämisen suurin haaste oli Uemuran mukaan tuotantokustannusten pitäminen alhaisena. Yksittäisen laitteen tuottamisen budjetiksi oli asetettu 5000 jeniä, kun myyntihinta oli 15 000 jeniä.

– Se oli melkein mahdotonta tehdä. Teimme paljon kompromisseja esimerkiksi laitteen ulkoisen designin kanssa, koska emme halunneet joutua tinkimään siitä, mitä sisällä oli.

Famicomin suunnittelutiimi kuuli monta kertaa toiveen, että konsolin ohjainten tulisi olla langattomat. Uemuran mukaan juuri tätä toivovien määrä oli jopa hieman yllättävä.

– Todella moni pyysi sitä, se oli järjetöntä. Siihen aikaan ei ollut mitään mahdollisuutta toteuttaa toivetta, ei ainakaan niin että olisi pysynyt budjetissa.

Kun NES lopulta löi maailmanlaajuisesti läpi, Uemura ei omien sanojensa mukaan ehtinyt nauttia laitteen suosiosta. Hän oli liian kiireinen korjatessaan konsoliin liittyviä teknisiä ongelmia, kuten ylikuumenevia mikropiirejä sekä liian nopeasti erityisesti innokkaiden lasten käytössä pettävää A-painiketta.

Ennen NESiä Uemuran parhaiten myyneet tuotteet olivat päässeet kutakuinkin kolmen miljoonan myydyn kappaleen rajapintaan. NES ylitti kolmen miljoonan myydyn kappaleen rajan muutamassa kuukaudessa. Kaikkein konkreettisimmin suosio näyttäytyi naapuruston lapsissa:

– Lapset tulivat luokseni ja sanoivat ”hei, sinun tekemäsi peli ei toimi minun televisioni kanssa.” He pyysivät minulta asiakaspalvelua! Ja sama toistui useita, useita kertoja.

Lue lisää:

Nostoja