Tiesitkö? Näin Assassin’s Creed syntyi

Tiesitkö, että Assassin's Creed -pelien Animus-järjestelmä syntyi ratkaisuna sille, kuinka pelistä saisi vähemmän pelimäisen? Lue kehityksen yksityiskohdista täältä!

6.6.2021 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Prince of Persia: The Sands of Time julkaistiin loppuvuodesta 2003, siirtyi sittemmin Assassin’s Creedin isäksi tituleerattu Patrice Désilets tekemään Persian prinssille uutta, seuraavan konsolisukupolven peliä. Tuloaan tekevä sukupolvi näytti lupaavalta, ja tiimi kaavailikin panostavansa erityisesti prinssin liikkumismahdollisuuksiin – erityisesti kiipeilyyn. Kun uusi teknologia vielä mahdollisti laajemmat kaupungit ja suuremmat väkijoukot, ensimmäinen Assassin’s Creed oli käytännössä syntynyt.

Ensin pelissä oli ainoastaan historiallinen puolisko tarinaa. Menneisyyden nykyhetkeen sitova elementti, esi-isien muistoja dna:sta lukeva Animus-järjestelmä, syntyi tarpeesta selittää pelin ei-immersiivisemmät ominaisuudet. Näitä olivat muun muassa käyttöliittymä ja se, miksi hahmo voi kuolla taistelussa ja tulla silti takaisin. Samalla Animus antoi tarinalle raamit ja – kuten myöhemmin kävi ilmi – soveltui näppärästi jatko-osien tehtailuun. Täysin kitkatta konsepti ei kuitenkaan Ubisoftilla mennyt läpi.

– Markkinointitiimi oli vähän nihkeänä Animuksesta. Peli sijoittuu periaatteessa keskiajalle, mutta tahtovatko pelaajat matkustaa menneisyyteen vain tajutakseen, etteivät heidän tekemänsä asiat ole se aidosti tapahtunut tilanne, vaan pelkkiä esi-isän muistoja? taiteellinen ohjaaja Nicolas Cantin on kertonut.

Désilets onkin huomauttanut, että historiallisesta sisällöstä huolimatta Assassin’s Creed on genreltään ensisijaisesti scifiä.

Ubisoft Montreal teetti Assassin’s Creedin kehityksen aikoihin toimistolleen mocap-studion. Pelin korkeasta profiilista huolimatta animaatioiden taltioinnissa oli kuitenkin sympaattisen kotikutoista otetta.

– Me näyttelimme mocapissa itse, emme palkanneet stunttiväkeä. Minä olin Altaïr – siihen aikaan harrastin kamppailulajeja, Altaïrin animaatio-ohjaaja Alex Drouin on kertonut.

Animaattorit harjoittelivat koreografiat studion parkkihallissa autojen seassa pehmomiekkojen kanssa, sitten menivät purkittamaan treenaamansa liikkeet upouuteen mocap-studioon.

Ensimmäinen Assassin’s Creed ilmestyi joulumarkkinoille 2007. Ensi vuonna 15 vuotta täyttävä pelisarja on vuosien saatossa paisunut valtavaksi – sen pääsarjaan kuuluu 12 peliä, sivuosiin toiset 12, minkä lisäksi laaja kirjo erilaisia oheismedioita – esimerkiksi viitisentoista albumillista sarjakuvaa – ovat jatkaneet sarjan massiiviseksi kehkeytynyttä tarinaa tavalla tai toisella.

Lue lisää:

Lisää luettavaa