Tiesitkö? Näin Assassin’s Creed syntyi / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Näin Assassin’s Creed syntyi

6.06.2021 // Kirjoittanut: Ida Suominen
5
Tiesitkö? Näin Assassin’s Creed syntyi

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Prince of Persia: The Sands of Time julkaistiin loppuvuodesta 2003, siirtyi sittemmin Assassin’s Creedin isäksi tituleerattu Patrice Désilets tekemään Persian prinssille uutta, seuraavan konsolisukupolven peliä. Tuloaan tekevä sukupolvi näytti lupaavalta, ja tiimi kaavailikin panostavansa erityisesti prinssin liikkumismahdollisuuksiin – erityisesti kiipeilyyn. Kun uusi teknologia vielä mahdollisti laajemmat kaupungit ja suuremmat väkijoukot, ensimmäinen Assassin’s Creed oli käytännössä syntynyt.

Ensin pelissä oli ainoastaan historiallinen puolisko tarinaa. Menneisyyden nykyhetkeen sitova elementti, esi-isien muistoja dna:sta lukeva Animus-järjestelmä, syntyi tarpeesta selittää pelin ei-immersiivisemmät ominaisuudet. Näitä olivat muun muassa käyttöliittymä ja se, miksi hahmo voi kuolla taistelussa ja tulla silti takaisin. Samalla Animus antoi tarinalle raamit ja – kuten myöhemmin kävi ilmi – soveltui näppärästi jatko-osien tehtailuun. Täysin kitkatta konsepti ei kuitenkaan Ubisoftilla mennyt läpi.

– Markkinointitiimi oli vähän nihkeänä Animuksesta. Peli sijoittuu periaatteessa keskiajalle, mutta tahtovatko pelaajat matkustaa menneisyyteen vain tajutakseen, etteivät heidän tekemänsä asiat ole se aidosti tapahtunut tilanne, vaan pelkkiä esi-isän muistoja? taiteellinen ohjaaja Nicolas Cantin on kertonut.

Désilets onkin huomauttanut, että historiallisesta sisällöstä huolimatta Assassin’s Creed on genreltään ensisijaisesti scifiä.

Ubisoft Montreal teetti Assassin’s Creedin kehityksen aikoihin toimistolleen mocap-studion. Pelin korkeasta profiilista huolimatta animaatioiden taltioinnissa oli kuitenkin sympaattisen kotikutoista otetta.

– Me näyttelimme mocapissa itse, emme palkanneet stunttiväkeä. Minä olin Altaïr – siihen aikaan harrastin kamppailulajeja, Altaïrin animaatio-ohjaaja Alex Drouin on kertonut.

Animaattorit harjoittelivat koreografiat studion parkkihallissa autojen seassa pehmomiekkojen kanssa, sitten menivät purkittamaan treenaamansa liikkeet upouuteen mocap-studioon.

Ensimmäinen Assassin’s Creed ilmestyi joulumarkkinoille 2007. Ensi vuonna 15 vuotta täyttävä pelisarja on vuosien saatossa paisunut valtavaksi – sen pääsarjaan kuuluu 12 peliä, sivuosiin toiset 12, minkä lisäksi laaja kirjo erilaisia oheismedioita – esimerkiksi viitisentoista albumillista sarjakuvaa – ovat jatkaneet sarjan massiiviseksi kehkeytynyttä tarinaa tavalla tai toisella.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami
Lainaus

Tiesitkö, että Assassin's Creed -pelien Animus-järjestelmä syntyi ratkaisuna sille, kuinka pelistä saisi vähemmän pelimäisen?

Pelimäisyydestä siis tosiaan halutaan eroon? Se on sääli, sillä pelien vahvuus ja ydin, jota monet niiltä juuri odottavat, on pelimäisyys.

Käyttäjän Diiiibbsss kuva
Diiiibbsss
Lainaus Hayarigami

Pelimäisyydestä siis tosiaan halutaan eroon? Se on sääli, sillä pelien vahvuus ja ydin, jota monet niiltä juuri odottavat, on pelimäisyys.

Ei jokaisen pelin tarvitse olla samasta puusta veistetty. Se mikä on yhden mielestä hyvää, ei välttämättä ole hyvää toiselle. Jotkut haluaa peliltä pelimäisyyttä, osa hyvää tarinaa, toiset immersiota.

Myöskään se, että peli esim. selittää miksi pelaaja voi kuolla uudelleen ja uudelleen, ei mielestäni tee siitä vähemmän pelimäistä. Ne elementit ovat siellä riippumatta siitä onko niillä sen suurempaa taustaa vai ei.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus Diiiibbsss

Ei jokaisen pelin tarvitse olla samasta puusta veistetty.

Hauska kommentti tässä asiayhteydessä. Suurin osa Ubisoftin peleistä kun on täysin samasta puusta veistettyjä!

Käyttäjän Diiiibbsss kuva
Diiiibbsss
Lainaus Kornholic

Hauska kommentti tässä asiayhteydessä. Suurin osa Ubisoftin peleistä kun on täysin samasta puusta veistettyjä!

Se että Ubisoft tykkää kierrättää on oma aiheensa verrattuna siihen että koko alan pitäisi olla yhdestä muotista.

That said, kävi itsellänikin mielessä, että joku tarttunee tuohon lausahdukseen.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Minusta Ubilla on paljon hyviäkin juttuja peleissään. Esimerkiksi verrattuna vaikkapa kehuttuun Red Dead Redemption 2:een, on uudempien Assassin's Creedien pelaaminen ihan eri tavalla sujuvampaa. Kukat ja kepit kerätään nopsasti matkaan "teleporttaamalla" sen sijaan että katsellaan jotain valmiiksi purkitettua animaatiota.

Ubi on mennyt vuosien aikana muutenkin enemmän pois "leffamaisesta" tyylistä ja pelinsä ovat yhä enemmän ja enemmän sulavoitettuja.

Siitäkin huolimatta että Ubin pelit on "sitä samaa", on niiden pelaaminen kuin kotiin palaaminen pitkästä aikaa.

Nostoja