Tiesitkö? Näin Crash Team Racing syntyi

Tiesitkö, että Naughty Dog halusi tehdä Crash Team Racingin jo toisen Crash-pelin jälkeen? Lue klassikon synnystä täältä!

9.12.2018 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Tällä viikolla joulu tuli etuajassa, kun The Game Awards -tapahtumassa julkistettiin Crash Team Racingin uusioversio. Crash Team Racing Nitro-Fueled julkaistaan ensi vuonna, alkuperäisen pelin 20-vuotisjuhlan alla.

Ensimmäiset neljä Crash-peliä kehittänyt Naughty Dog halusi tehdä rallin jo Crash Bandicoot 2:n jälkeen. Sarjan ohjaaja Jason Rubinin mukaan studiolla oli kuitenkin vielä asioita, joita he halusivat tehdä tasoloikkapuolella ennen siirtymistään eteenpäin. Kolmas peli, Crash Bandicoot: Warped esittelikin sarjalle uusia elementtejä, kuten kilpa-ajoa ja vedenalaisia tasoja. Samaan aikaan Warpedin kanssa studio kehitti Crash Team Racingin pelimoottoria.

CTR oli kehitettävänä kahdeksan kuukautta, minkä aikana erityisen tärkeä inspiraationlähde oli pari vuotta aikaisemmin Nintendo 64:lle ilmestynyt Diddy Kong Racing. Raren kehittämästä pelistä ammennettiin jopa kenttäsuunnitteluun: Naughty Dogin väki tiettävästi teki jäljennöksen Crescent Island -radasta nähdäkseen, pystyisikö PlayStation pyörittämään saman kokoluokan kenttää.

Kun Crash Team Racing ilmestyi syksyllä 1999, sitä kiiteltiin muun muassa notkeasta pelattavuudesta. Se myi maailmanlaajuisesti kutakuinkin neljä ja puoli miljoonaa kappaletta ja sai vuonna 2003 Vivendin kehittämän jatko-osan, Crash Nitro Kartin.

Crash Team Racing Nitro-Fueled ilmestyy kesäkuussa 2019.

Lue lisää:

Lisää luettavaa