Tiesitkö? Näin Dark Souls ja Demon’s Souls muovasivat PS4:n ominaisuuksia

Tiesitkö, että PlayStation 4 lainasi sosiaaliset ominaisuutensa osittain Dark Soulsilta? Lue inspiraatiosta täältä!

22.9.2019 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Sony alkoi kehittää tämän konsolisukupolven PlayStationia vuonna 2008. Konsolin pääsuunnittelija Mark Cernyn mukaan he tiedostivat, kuinka ongelmallinen PlayStation 3 oli ollut, ja halusivat välttää vanhat virheet. PlayStation 3 oli muun muassa paljon kilpailijoitaan mutkikkaampi pelintekijälle.

Teknisten parannusten lisäksi Sonylla oli myös muuta mielessään. Ideoita ammennettiin jopa yksittäisistä peleistä. Sony Worldwide Studiosin pomo Shuhei Yoshida on kertonut, että Dark Soulsilla ja Demon’s Soulsilla oli oma vaikutuksensa PlayStation 4:n kehitykseen. Yoshidaa viehätti niiden moninpelien aikaan sitomattomuus: esimerkiksi pelaajien jättämät viestit sijaitsevat maailmassa riippumatta jättäjän läsnäolosta.

— Olen katsonut YouTube-videoita, joissa ihmiset pelaavat Dark Soulsia. Se on täydellinen peli oppia muilta pelaajilta tapoja lähestyä samaa tilannetta useasta eri suunnasta, joskus hyvin oudoillakin strategioilla. Ja viestit puolestaan saavat tuntemaan olevansa kontaktissa muihin, ilman että suoranaisesti on, Yoshida on kuvannut.

Yoshidan mukaan muun muassa nämä auttoivat Sonya kehittämään PlayStation 4:n järjestelmäominaisuuksia. Lopullisessa konsolissa onkin esimerkiksi mahdollisuus jakaa ruudunkaappauksiaan konsolin välityksellä, livestreamaus ja mahdollisuus antaa yksinpelin ohjain kaverille verkon yli.

Lue lisää:

Lisää luettavaa