Tiesitkö? Näin GTA V kehitettiin

Tiesitkö, että GTA V:n tekijätiimille kertyi vähintään sata reissupäivää ja noin 250 000 kuvaa heidän kerätessään materiaalia Los Santosia varten? Lue urakasta täältä!

9.6.2021 08:29

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Vain hieman vajaa vuosikymmen julkaisunsa jälkeen Grand Theft Auto 5 on edelleen puolisäännöllisesti uutisotsikoissa. Viime vuosi oli myynnillisesti GTA V:n menestyksekkäin sitten sen julkaisuvuoden, minkä ohella GTA Online oli esillä hiljan, koska modaajat onnistuivat lyhentämään sen latausaikoja.

GTA V oli kehitysnäkökulmasta valtava urakka: työ alkoi pian sarjan neljännen osan julkaisun jälkeen ja kesti kolme vuotta. Näiden kolmen vuoden aikana peliä työsti Rockstarin omien arvioiden mukaan tuhatkunta ihmistä eri Rockstarin studioissa. Peliä työstettiin pääasiallisesti Rockstar Northin toimipisteessä Edinburghissa. Koska vitososa teki paluun GTA: San Andreasissa esiteltyyn Los Santosin kaupunkiin, halusi tekijätiimi käydä tutustumassa tarkemmin kaupungin esikuvana olevaan Los Angelesiin.

– Lähetimme kohtalaisen isoja tiimejä useamman kerran perehtymään Los Angelesiin muun muassa kuvauspaikkaetsijöiden, arkkitehtuurihistorioitsijoiden ja vapaalla olevien poliisien kanssa. Meille on kertynyt kutakuinkin 250 tuhatta kuvaa kaupungista itsestään ja sitä ympäröivistä aavikoista, pikkukaupungeista ja metsistä, taiteellinen johtaja Aaron Garbut on kertonut.

Pyrkimyksenä ei ollut tehdä kopiota Los Angelesista, vaan vahvasti LA:lta tuntuva kuvitteellinen paikka. Rockstar-pomo Dan Houser on arvioinut, että tutkimusreissuihin on uponnut aivan vähintään satakunta päivää.

Kun GTA IV oli julkaistu ja uusi projekti otettu tulille, Rockstar huomasi alkaneensa jumiutua tarinoihin, jotka kerrottiin yhden hahmon näkökulmasta.

– Halusimme ylittää itsemme ja pitää yleisön varpaillaan – tehdä jotain, mitä he eivät osaisi odottaa, Houser on kertonut.

Alkuperäinen ajatus oli, että GTA V kertoisi tarinan kolmesta huomattavasti erillisemmästä näkökulmasta kuin lopulliseen tuotteeseen päätynyt versio. Narratiivit olisivat olleet irrallisempia toisistaan, minkä lisäksi se, milloin ketäkin hahmoa pelasi, olisi rajattu paljon tiukemmin.

– Aloimme kuitenkin nähdä tarinoiden tiiviimmässä yhdistämisessä ja hahmonvaihtelumahdollisuudessa potentiaalia. Se mahdollistaisi myös spektaakkelimaisia tilanteita, joissa on mahdollista kokea hauska toimintaosio kahdesta eri vinkkelistä, Houser on kuvannut.

Grand Theft Auto V ilmestyi syyskuussa 2013. Se myi julkaisuvuonnaan 32 ja puoli miljoonaa kappaletta, viime vuonna puolestaan kymmenisen miljoonaa. Kaikkiaan sitä on viety kauppojen hyllyistä 140 kappaleen verran viimeisen kahdeksan vuoden aikana.

Lue lisää:

Lisää luettavaa