Tiesitkö? Näin kekseliäästi kehittäjät ovat kettuilleet piraateille

Tiesitkö, että pelinkehittäjät ovat näpäyttäneet laittomien kopioiden omistajia esimerkiksi poistamalla hyppäämisen käytöstä? Lue kikoista täältä!

27.5.2018 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Pelien luvatonta levittämistä on ollut olemassa yhtä pitkään kuin pelejäkin. Puolisäännöllisesti julkaistaan juttu siitä, kuinka piratismi tappaa pelialan, ja samansuuntaiset ongelmat vaivaavat myös elokuva- ja musiikkiteollisuutta. Pelialalla on kuitenkin yksi etu muuhun viihdebisnekseen nähden: kieroja tapoja näpäyttää luvattomin keinoin kopioitujen pelien omistajia.

Vuonna 2007 ilmestynyt parkourpeli Mirror’s Edge kurittaa piraatteja tekemällä pelaajahahmo Faithista korkeanpaikankammoisen. Opetustehtävän puolivälissä Faith alkaa hidastua eikä pysty enää kiipeämään esteiden yli tai loikkaamaan tasolta toiselle. Tekeepä pelaaja mitä tahansa, hahmo kykenee korkeintaan hervahtamaan katolta kuolemaansa.

Elämäsimulaattori The Sims on ensimmäisestä pelistä asti sensuroinut suurimman osan kylpyhuoneessa tapahtuvasta toiminnasta pelihahmon sumentavalla pikselisutulla. Sarjan uusin osa kuitenkin vei häveliäisyyden pelin piraattiversiossa aivan uudelle tasolle. Pikselisuttu ei katoa vesiklosettikäynnin jälkeen, vaan alkaa levitä. Ennen pitkää koko ruutu on sensuroitu, ja vaikka pelaaminen periaatteessa on senkin jälkeen mahdollista, vaikeuttaa se satunnaista lukemista edellyttävää peliä merkittävästi.

Päihteiden käyttö on aina ollut osa Grand Theft Auto -sarjaa. Moni luultavasti muistaa ryyppyreissut GTA IV:ssä, ja erityisesti niitä seuranneen koheltamisen, kun päähenkilö Niko Bellic hoipertaa ulos kapakasta, asettuu rattiin ja todennäköisesti ajaa auton lunastuskuntoon kameran venkoillessa oksettavasti edestakaisin. Pelin kehittänyt Rockstar käyttää ominaisuutta myös piraatinkarkottajana. Jos pelaajan kappale on luvaton, pelin kamera alkaa prologin jälkeen heittelehtiä vallattomasti. Mikäli tämä ei riitä pelottamaan piraattia rehellisille peliostoksille, astuu kuvaan seuraava kopionesto. Kaikki autot, joita pelaaja yrittää käyttää, alkavat nimittäin savuttaa ja lopulta roihahtavat liekkeihin.

Syvimmän metatason saavuttaa kuitenkin pelinkehittäjän arkea kuvaava Game Dev Tycoon. Indiestudio Greenheart Gamesin tekemässä resurssistrategiassa pelaaja perustaa oman studion ja alkaa kehittää uusia Battlefieldejä ja God of Wareja ensin yksin kellarissa, myöhemmin porukalla toimistossa. Kun on kehittänyt pelin tai pari, pelaaja saa ilmoituksen, että myynnit ovat heikot, koska ihmiset kopioivat peliä luvatta. Tuotot kutistuvat julkaisu toisensa jälkeen, aina siihen saakka että studio ajautuu konkurssiin ja peli päättyy.

Lue lisää:

Lisää luettavaa