Tiesitkö? Näin Mario sai viiksensä

Tiesitkö, että maailman kuuluisimman putkimiehen ulkomuotoa ovat sanelleet sekä tekniset tehot että piirtämisen hankaluus? Lue suunnittelusta täältä!

2.9.2018 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Donkey Kong ilmestyi vuonna 1981 pelihalleihin ympäri maailman, sen johtohahmona pomppi haalareihin ja lakkiin sonnustautunut lyhyenläntä viiksivallu. Jumpmanin – joka sittemmin vaihtoi nimensä samaistuttavuussyistä Marioksi – luoja Shigeru Miyamoto on kertonut, ettei tykkää suunnitella machoja hahmoja. Mario oli viiksineen, haalareineen ja kauneusihanteiden ulkopuolisine vartalonmuotoineen Miyamoton mielestä samaistuttavampi kuin keskiverto lihaskimppu. Suuri osa hahmon ulkoasusta kuitenkin tuli teknisten rajoitteiden inspiroimana.

Aikakauden laitteiston graafiset tehot pakottivat pelintekijät luoviksi. Esimerkiksi Mega Man on sininen, koska NESin väripaletissa on eniten sinisen sävyjä. Vastaavasti viikset olivat tuohon aikaan näppärä tapa tuoda putkimiehen kasvoihin hiukan lisää yksityiskohtaisuutta ja näin tehdä hahmosta tunnistettavampi. Samalla tavalla Marion värivalinnat – punaiset haalarit ja sininen paita – ovat keino luoda kontrastia hahmon ja taustan välille niin, että pelaajan on helppo hahmottaa, missä hahmon raajat menevät. Päätös antaa Mariolle hattu juontuu kuitenkin muualta kuin järjestelmän tehosta.
”Hiusten piirtäminen on monimutkaista, joten pistin hänet sonnustautumaan lakkiin”, Miyamoto selittää.

Lue lisää:

Lisää luettavaa