Tiesitkö? Näin Minecraft syntyi / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Näin Minecraft syntyi

28.11.2021 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Näin Minecraft syntyi

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Minecraft saavutti aiemmin tässä kuussa rapsakan kymmenen vuoden iän. Iästään huolimatta peli kukoistaa ja voi hyvin – kahteen osaan pilkottu Caves & Cliffs -päivityksen toinen puolikas on määrä julkaista kuun lopussa. Peli on muutenkin pysynyt aktiivisena elinkaarensa halki: uutta, pelisisältöä monipuolistavaa päivitystä on lykätty ulos kerran, pari vuodessa.

Aivan ensimmäinen versio Minecraftista syntyi viikonlopussa ja päätyi testaukseen TIGSourcen – The Independent Games Source – foorumeille toukokuussa 2009. Pelin luonut Markus ”Notch” Persson oli innostunut Dwarf Fortressin loputtomista mahdollisuuksista, RollerCoaster Tycoonin tarjoamasta alustasta kyhätä originaaleja, vaikuttavan näköisiä rakennelmia kohtalaisen helposti, sekä Dungeon Keeperin seikkailun tunnelmasta.

Perssonilla oli ollut nämä kolme peliä yhdistävä, fantasiaan painottuva projekti, jota hän kutsui nimellä RubyDung. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat dramaattisesti, kun Persson törmäsi indiepeli Infinimineriin.

– Tajusin, että se on se peli, jonka tekemisestä olin haaveillut. Pelasin Infiniminerin moninpeliä jonkun aikaa ja pidin hauskaa, mutta pelissä oli ongelmansa. Rakentaminen oli hauskaa, mutta variaatiota ei ollut tarpeeksi, ja punaiset/siniset kuutiot olivat hirveitä, Persson on kertonut blogissaan.

Infiniminer on amerikkalaisen indiekehittäjä Zachary Barthin peli, jonka oli alun perin määrä olla kilpailullinen moninpeli, jossa pelaajat saattoivat sabotoida toistensa tuotoksia. Perssonista pelin pohja oli hyvä, ja hän nimittikin omaa peliään ensi alkuun Infiniminer-klooniksi. Hän lainasi elementtejä, kuten tekstuureita ja koodia, RubyDung-projektistaan, loi uuden ensimmäisen persoonan pelimoottorin ja väänteli niistä yhdistelmän, joka toimi Minecraftin peruskivenä.

Persson teki peliin muutoksia TIGSourcen foorumeilta saamansa palautteen pohjalta. Minecraft sai ensimmäisen suuren päivityksensä kesällä 2010. Minecraftin julkaisuversio ilmestyi 18. marraskuuta vuonna 2011.

Lue lisää:

Nostoja