”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Välianimaatiot eli cutscenet, nuo tarinaa eteenpäin työntävät pelikerronnan peruspilarit. Kun pelit alkoivat 80-luvulla muuttua narratiiveiltaan yksityiskohtaisemmiksi, syntyi myös tarve kangeta kontrolli pelaajan otteesta aina aika ajoin ja näyttää ennalta suunniteltu ja kirjoitettu kohtaus, jossa tapahtumat kulkevat juuri tietyllä tavalla ja näin kuljettavat tarinaa eteenpäin juuri haluttuun suuntaan.

Cutscene-termin lanseerasi tiettävästi Lucasfilm Gamesin Ron Gilbert vuonna 1987 ilmestyneessä seikkailupeli Maniac Mansionissa.

– Kutsuin niitä ‘cut-sceneiksi’, koska ne kirjaimellisesti leikkasivat pelaajan pois toiminnasta ja näyttivät jotain muualla tapahtuvaa. Ennen Maniac Mansionia julkaistuissa peleissä oli ei-interaktiivisia kohtauksia, jotka näytettiin tasojen välillä tai jonkin suuren ja tärkeän tapahtuman jälkeen, mutta Maniac Mansionin välianimaatiot ovat erilaisia. Ne leikkasivat kohtauksesta toiseen – siitä nimi, Gilbert on kertonut blogissaan.

Ilmiönä välianimaatiot ovat toki Maniac Mansionia vanhempia. Aivan ensimmäistä välianimaatiota on vaikea osoittaa, mutta esimerkiksi vuonna 1979 ilmestynyt Space Invaders II sekä vuonna 1980 ilmestynyt Pac-Man pitivät sisällään pieniä, kenttien välissä esitettäviä lyhyitä ja Pac-Manin tapauksessa humoristisiakin pätkiä. Varsinaista tarinallista painoarvoa niillä tosin ei ollut. Toisaalta se, mikä on tarinallisesti merkityksellistä ja mikä ei riippunee vastaajasta: esimerkiksi vuonna 1981 julkaistun Donkey Kongin kenttäpohjustus, jossa Kong kiipeää Pauline kainalossaan kentän yläreunaan, voisi periaatteessa katsoa olevan tarinallisesti oleellista.

Cutscenet yleistyivät, kun pelejä alettiin 90-luvulla tallentaa CD-levyille kasettien sijaan, sillä uuden tallennusmuodon tarjoama lisätila antoi uusia mahdollisuuksia kikkailla sekä kuvan että äänen kanssa. Lisäksi kokonaan oma lukunsa ovat pelit kuten vuonna 1983 julkaistu pelihalliseikkailu Dragon’s Lair, joka on käytännössä kokonaan välianimaatiota quick time eventeillä höystettynä.

Lue lisää:

Lisää luettavaa