Tiesitkö? Näin pelit käyttävät tekoälyä ääninäyttelijänä / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Näin pelit käyttävät tekoälyä ääninäyttelijänä

5.09.2021 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Näin pelit käyttävät tekoälyä ääninäyttelijänä

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Syntetisoitua ääntä on käytetty videopeleissä jo kymmeniä vuosia – yksi ensimmäisistä oli pelihallipeli Berzerk jo vuonna 1980. Sittemmin syntetisoidun äänen korvasivat pitkälti ääninäyttelijät. Nykyään synteettinen ääni on jälleen mukana peleissä, tosin lähinnä pelinkehityksen aikana. Studioissa käytetään repliikkien testaamiseen usein teksti puheeksi -synteesiä, mutta erilaiset tekoälyäänet ovat alkaneet hiljakseen yleistyä.

Esimerkiksi Obsidian käytti tekoälyääniä kehittäessään vuonna 2019 ilmestynyttä The Outer Worlds -roolipeliään. Studiolla ääniohjaajana työskennellyt, sittemmin Sonylle siirtynyt Justin Bell on kertonut, että se, että jo peliä kehittäessä pääsee kuulemaan jotain tankeaa robottiääntä sävykkäämpää, kannustaa tiimiä kertomaan parempaa tarinaa ja hahmottamaan esimerkiksi vuorosanojen rytmityksen ja emotionaalisen vaikuttavuuden paremmin.

– Käytimme pitkään tekstistä puheeksi -systeemiä. Siinä piti osata kuvitella hieman ja pitää mielessä, että jonakin päivänä lauseita lukisivat oikeat näyttelijät, ja että silloin se kuulostaisi hyvältä.

Teknologiasta on kuitenkin alettu keskustella erityisesti sen jälkeen, kun The Witcher 3 -modaaja julkaisi fanitekoa olevan sivutehtävän, jossa Geraltin vuorosanat ovat tekoälyn lukemia. Modin tehnyt nikich340 veti Geraltia toisessa ja kolmannessa pelissä näytelleen Doug Cocklen ääninäytteitä algoritmin läpi, ja lopputuloksena on kenties jähmeähkö, mutta välttävä tulkinta jäyheästä noiturista.

Mediassa on käyty keskustelua erityisesti keinotekoisten ääninäyttelijöiden eettisyydestä. Näyttelijät ovat huomauttaneet, kuinka teknologia saattaa heikentää näyttelijöiden asemaa jo valmiiksi todella kilpaillulla alalla. Lisäksi tekoälyn taiteelliset avut on kyseenalaistettu. Esimerkiksi näyttelijä Jay Britton on moittinut Twitterissä, kuinka tekoälyn käyttäminen olisi ”ei ainoastaan lakitekninen miinakenttä, vaan myös täysin sieluton ratkaisu.”

Tekoälyääneen erikoistuneen Sonanticin perustaja Zeena Qureshi on huomauttanut VentureBeatin haastattelussa, että teknologiaa ei ole tarkoitettu korvaamaan näyttelijöitä. Sekä aihetta ruotivissa artikkeleissa että muun muassa Brittonin aloittaman twiitin alla on kuitenkin huomautettu, että tekoälyn käyttäminen tulee halvemmaksi kuin elävän ihmisen palkkaaminen.

Lue lisää:

Nostoja