Tiesitkö? Näin Soulsborne-pelit saivat alkunsa / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Näin Soulsborne-pelit saivat alkunsa

20.02.2022 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Näin Soulsborne-pelit saivat alkunsa

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Elden Ring ilmestyy ensi perjantaina ja antaa mahahaavoja aiheuttavista peleistä pitäville taas puuhailtavaa joksikin aikaa. Soulsbornet ovat olleet keskeinen osa pelikulttuurin peruskiviä vuodesta 2009, kun Demon’s Souls ilmestyi PlayStationille ja nousi erityisesti lännessä jättimenestykseen armottoman vaikeustasonsa vuoksi.

Soulsborne-pelien kehityshistoria on kuitenkin ollut varsinkin alkumetreillä hyvin Soulsborne-henkinen: vaikeuksien kautta voittoon. Demon’s Soulsia pidettiin epäonnistuneena jo kehityskaarensa alussa, ja kenelläkään ei oikein ollut luottoa siihen.

– Peli ei pärjännyt hyvin. Projekti kärsi ongelmista, eikä tiimi ollut onnistunut tekemään houkuttelevaa prototyypiä. Kun kuulin, että se oli fantasiaroolipeli, joka yhdisti mukaan toimintaa, olin innoissani. Tuumin, että jos pääsisin projektin johtoon, voisin muuttaa sen millaiseksi ikinä haluan – ja kaikista parasta olisi, että jos epäonnistuisin, kukaan ei välittäisi, koska peli oli jo yhtiön kirjoissa täysi susi, Souls-ohjaaja Hidetaka Miyazaki on kertonut.

Miyazaki tuli From Softwarelle IT-firmasta 29-vuotiaana ja ilman minkäänlaista pelinkehitysosaamista. Studio oli yksi ainoista, jotka hänet ylipäätään kelpuuttivat. Miyazaki on kertonut, että hänellä ei ollut unelmaa eikä sen suurempia kunnianhimoja lapsena, mutta aikuisiällä Team Icon minimalistinen seikkailupeli Ico sai hänet ymmärtämään pelien mahdollisuudet mediamuotona.

Miyazaki laittoi uusiksi lähes kaiken, mitä Demon’s Soulsin prototyypissä oli. Hän tahtoi tietyllä tapaa palata videopelien juurille – yrityksen ja erehdyksen kautta oppimiseen ja siihen, että pelaajan annetaan ratkoa ja tutkia asioita itse ilman kädestä pitelyä.

– Aloimme tehdä Demon’s Soulsia ajatuksella, että se on paluu perusteisiin. Tahdoimme pelimäisen pelin: jotain, joka on hauska samalla tavalla kuin vanhemmat pelit tapasivat olla.

Lue lisää:

Nostoja