Tiesitkö? Näin syntyi ikoninen Final Fantasy VII -pahisbiisi

Tiesitkö, että säveltäjä Nobuo Uematsu loi yhden Final Fantasyn parhaiten tunnetuista kappaleista tavalla, jota hän ei ole käyttänyt sen koommin? Lue kappaleen synnystä täältä!

5.4.2020 05:47

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Final Fantasy VII oli säveltäjä Nobuo Uematsulle tilaisuus kokeilla uutta: teknologian kehitys sarjan kuudennen ja seitsemännen osan välillä mahdollisti muun muassa useamman äänen toistamisen yhtä aikaa. Vanhemmissa peleissä musiikin piti luoda tunnelma puhtaasti sävelmän kautta, kun taas modernimmat pelisoundtrackit ovat liukuneet lähemmäs elokuvallisempaa ambienssia. Alkaessaan säveltää Final Fantasy VII:ään, Uematsu päättikin lähestyä urakkaa kuin tekisi musiikkia elokuvaan.

– Kun aloin ensimmäistä kertaa kuulla huhuja, että pelit olisivat tulevaisuudessa CD-ROM -levyillä, ensimmäinen ajatukseni oli ”hienoa, voin alkaa säveltää raitoja, joissa on laulua.” Yritin sitä Final Fantasy VII:ään, ja vokaalit olisivatkin mahtuneet peliin, mutta ne venyttivät pelin latausaikoja.

Lauletuista kappaleista luovuttiin – suurimmilta osin. Pelin loppuhuipennuksessa taistelussa Sephirothia vastaan kuullaan pelimusiikin kaanoniin sittemmin kavunnut One-Winged Angel, jonka taustalla messuaa kuoro.

– Aina kun järjestämme Final Fantasy -konserttia, One-Winged Angel on pakko soittaa. Se on niin suosittu, säveltäjä on kertonut.

Sarjan historian aikana Uematsu on säveltänyt lukuisia kappaleita taisteluiden taustalle. Seitsemännen osan päävastuskappaletta suunnitellessaan hän päätti lähestyä sävellystyötä kokonaan uudenlaisesta kulmasta.

– Kuvittelin esimerkiksi, millaista olisi saada sinfoniaorkesteri esittämään 60- ja 70-luvun rockmusiikkia. Se oli yksi ideoistani. Mietin myös, millainen olisi orkesterille sävelletty kappale, jossa olisi samanlainen räjähtävä energia kuin rockissa. Siinä ammensin inspiraatiota esimerkiksi Stravinskyn Kevätuhrista.

Uematsua ei viehättänyt ajatus tavanomaisesti rakennetusta kappaleesta, jossa olisi melodia A, melodia B, kertosäe ja loppu. Sen sijaan hän alkoi luoda yksittäisiä palasia.

– Kirjoitin joka päivä kahdesta neljään tahtia musiikkia sitä mukaa, kun ne juolahtivat päähäni. En välittänyt vielä tässä kohtaa siitä, miten ne sopisivat yhteen, kirjoitin vain. Tätä jatkui siihen asti, että minulla oli 20–30 tahtia.

Kun tahdit olivat koossa, Uematsu alkoi koota niitä järjestykseen niitä kuin olisi kasannut palapeliä. Kappaleen alku oli syntynyt ensin – Uematsu muistaa kuvitelleensa, miltä ensimmäiset tahdit kuulostaisivat orkesterin soittamina – mutta muuten tahdit piti järjestää sopimaan toisiinsa.

One-Winged Angel on ainoa kappale, jonka olen kirjoittanut tällaisella palapelimenetelmällä. En ole käyttänyt menetelmää sen koommin.

Lue lisää:

Lisää luettavaa