Tiesitkö? Näin syntyi ikoninen Final Fantasy VII -pahisbiisi / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Näin syntyi ikoninen Final Fantasy VII -pahisbiisi

5.04.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
3
Tiesitkö? Näin syntyi ikoninen Final Fantasy VII -pahisbiisi

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Final Fantasy VII oli säveltäjä Nobuo Uematsulle tilaisuus kokeilla uutta: teknologian kehitys sarjan kuudennen ja seitsemännen osan välillä mahdollisti muun muassa useamman äänen toistamisen yhtä aikaa. Vanhemmissa peleissä musiikin piti luoda tunnelma puhtaasti sävelmän kautta, kun taas modernimmat pelisoundtrackit ovat liukuneet lähemmäs elokuvallisempaa ambienssia. Alkaessaan säveltää Final Fantasy VII:ään, Uematsu päättikin lähestyä urakkaa kuin tekisi musiikkia elokuvaan.

– Kun aloin ensimmäistä kertaa kuulla huhuja, että pelit olisivat tulevaisuudessa CD-ROM -levyillä, ensimmäinen ajatukseni oli ”hienoa, voin alkaa säveltää raitoja, joissa on laulua.” Yritin sitä Final Fantasy VII:ään, ja vokaalit olisivatkin mahtuneet peliin, mutta ne venyttivät pelin latausaikoja.

Lauletuista kappaleista luovuttiin – suurimmilta osin. Pelin loppuhuipennuksessa taistelussa Sephirothia vastaan kuullaan pelimusiikin kaanoniin sittemmin kavunnut One-Winged Angel, jonka taustalla messuaa kuoro.

– Aina kun järjestämme Final Fantasy -konserttia, One-Winged Angel on pakko soittaa. Se on niin suosittu, säveltäjä on kertonut.

Sarjan historian aikana Uematsu on säveltänyt lukuisia kappaleita taisteluiden taustalle. Seitsemännen osan päävastuskappaletta suunnitellessaan hän päätti lähestyä sävellystyötä kokonaan uudenlaisesta kulmasta.

– Kuvittelin esimerkiksi, millaista olisi saada sinfoniaorkesteri esittämään 60- ja 70-luvun rockmusiikkia. Se oli yksi ideoistani. Mietin myös, millainen olisi orkesterille sävelletty kappale, jossa olisi samanlainen räjähtävä energia kuin rockissa. Siinä ammensin inspiraatiota esimerkiksi Stravinskyn Kevätuhrista.

Uematsua ei viehättänyt ajatus tavanomaisesti rakennetusta kappaleesta, jossa olisi melodia A, melodia B, kertosäe ja loppu. Sen sijaan hän alkoi luoda yksittäisiä palasia.

– Kirjoitin joka päivä kahdesta neljään tahtia musiikkia sitä mukaa, kun ne juolahtivat päähäni. En välittänyt vielä tässä kohtaa siitä, miten ne sopisivat yhteen, kirjoitin vain. Tätä jatkui siihen asti, että minulla oli 20–30 tahtia.

Kun tahdit olivat koossa, Uematsu alkoi koota niitä järjestykseen niitä kuin olisi kasannut palapeliä. Kappaleen alku oli syntynyt ensin – Uematsu muistaa kuvitelleensa, miltä ensimmäiset tahdit kuulostaisivat orkesterin soittamina – mutta muuten tahdit piti järjestää sopimaan toisiinsa.

One-Winged Angel on ainoa kappale, jonka olen kirjoittanut tällaisella palapelimenetelmällä. En ole käyttänyt menetelmää sen koommin.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

"Ees taas simppelii, siinä on efektii, ees taas simppelii, siinä on efektii - Sephiroth!" :D.

Sinällään jännä miettiä noista vanhoista pelikonsoleista, kuinka paljon enemmän ne ovat tavallaan vaatineet luovuutta säveltäjiltään. Kuinka saat aikaiseksi hyviä, oikeasti mieleenpainuvia biisejä, kun kätesi ovat näin sidotut ja laitteen puitteet eivät riitä kuin tähän asti?

Onkin siten ollut varmaan aika huikea fiilis päästä pikkuhiljaa noista rajoitteista irti. Huikea ja luultavasti myös vähän hirvittävä, kun vaihtoehtoja on yhtäkkiä niin paljon enemmän ja haluaisit kokeilla ties mitä jännää nyt ihan ensimmäistä kertaa.

Siihen nimeen en ihmettele tuota "palapeli"-tekniikkaa, jossa lukuisat eri ideat on kerätty eka omiksi pieniksi osikseen ja ruvettu sen jälkeen yhdistelemään/muokkaamaan niitä yhteen. Vaan kuten arvata saattaa, se ei välttämättä ole ollut se kaikista nopein (taikka loogisin) lähestymistapa ja roskikseen on pitänyt luultavasti nakella ties mitä ideoita taikka muuttaa ne täysin uuteen muotoon, jotta koko homma toimisi lopulta yhtenä kokonaisuutena.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Käyttäjän Almasy kuva
Almasy
Lainaus mecha_no_maniac

Sinällään jännä miettiä noista vanhoista pelikonsoleista, kuinka paljon enemmän ne ovat tavallaan vaatineet luovuutta säveltäjiltään. Kuinka saat aikaiseksi hyviä, oikeasti mieleenpainuvia biisejä, kun kätesi ovat näin sidotut ja laitteen puitteet eivät riitä kuin tähän asti?

Kyllä, mutta juuri tuon melodiapainoitteisuuden takia mielestäni vanhoissa peleissä on enemmän mieleenpainuvia biisejä. Nykyajan korkean tuotannon orkesterisovitukset toki ovat sinällään hyviä ja voivat itse pelitilanteeseen sopia mainiosti, mutta harvemmin niitä jää hyräilemään jälkikäteen. Olen toki nostalgian sokaisema, mutta mielestäni juuri PS1:n Final Fantasyissa on kokonaisuutena parhaat biisit. Vanhemmissa ei ole muuta kuin melodia ja uudemmat ovat liian orkesteripainotteisia.

Nostoja