Tiesitkö? Näin syntyi loppuhuipennustaan lähestyvä Kingdom Hearts

Tiesitkö, että Kingdom Heartsissa piti alun perin olla helposti ymmärrettävä juoni? Lue kunnianhimoisesta suunnitelmasta täältä!

12.8.2018 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Pelitalo Squaren tuottajalla Shinji Hashimotolla ja Final Fantasyn luojalla Hironobu Sakaguchilla oli viime vuosituhannen loppupuolella unelma. He halusivat tehdä avoimen maailman pelin, jossa pelaaja voisi liikkua vapaasti. Ajatusta inspiroi vuonna 1996 ilmestynyt Super Mario 64, joka ilmestyessään käytännössä katsoen määritteli pelien kentän uudelleen. Parivaljakko harmitteli, että vaikka he tekisivät jotain, Super Marion nauttimaa suosiota olisi vaikeaa, liki mahdotonta saavuttaa. Nintendon putkimiesmaskotilla oli vankka fanikunta ja tämän pelit tiesivät kaikki. Hashimoto ja Sakaguchi tuumailivat, että samankaltaisia vahvoja hahmobrändejä oli ainoastaan Disneyllä.

Kuin sattuman kaupalla Hashimoto sattui samaan hissiin Disneyn johtoportaan kanssa. Tapaaminen antoi Hashimotolle mahdollisuuden esitellä ideansa, mikä johti kuin johtikin yhteistyöhön. Suunnitteilla oleva peli oli alun perin määrä suunnata lapsille: pelissä tulisi olemaan roppakaupalla tuttuja hahmoja ja mukava, helposti seurattava juoni. Kuten kuka tahansa sarjan parissa käynyt tietää, vain toinen näistä toteutui. Sakaguchi oli huolissaan, että peli floppaisi jos sen juoneen ei panostettaisi yhtä paljon kuin Final Fantasyjen tarinoihin.

Suunnittelutyö alkoi helmikuussa 2000. Ohjaajanjakkaralle asettunut, myöskin Final Fantasyn parissa töitä tehnyt Tetsuya Nomura kirjoitti tarinaan lisää käänteitä tasapainotellessaan iloisen Disney-meiningin ja viimeisen fantasian hengessä tehdyn vakavan paatoksen välillä. Kehittäjille oli tärkeää, että Disney-hahmot pysyivät uskollisina alkuperäisteoksille. Lisäinspiraatiota peliin haettiin Disneyn huvipuistoista, jotka on jaettu teemoittain erilaisiin maailmoihin. Nomura on kertonut, että aluksi pelin nimeksi haluttiin tämän vuoksi pelkkä Kingdom. Kun se ei onnistunut, sydämet nostettiin tarinan keskiöön, ja Kingdom Hearts oli syntynyt.

Peli julkaistiin vuonna 2002 PlayStation 2:lle. Se on poikinut rapiat kymmenen peliä, joista viimeisen on tämänhetkisten lupausten mukaan tarkoitus ilmestyä kauppojen hyllyille vuoden 2019 tammikuussa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa