Tiesitkö? Näin syntyi pisimpään läpäisemättömänä pysynyt WoW-raid / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Näin syntyi pisimpään läpäisemättömänä pysynyt WoW-raid

22.12.2019 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Näin syntyi pisimpään läpäisemättömänä pysynyt WoW-raid

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun World of Warcraft julkaistiin marraskuussa 2004, siinä piti olla vain yksi raid, jota veivata kun taitotasojen kiipeämiseen liittyvä sisältö oli taputeltu. Kun suuri osa kehitystiimistä yritti saada muuta peliä kasaan, oli Blizzardilla erillinen raid-tiimi kehittämässä tasonnousujen jälkeistä sisältöä. Julkaisun yhteydessä World of Warcraftissa oli tarkoitus olla vain Onyxia’s Lair -raid, mutta lopulliseen julkaisuversioon päätyi myös toinen.

– Muulla tiimillä ei ollut kiireen takia aikaa miettiä loppupelin asioita erityisen yksityiskohtaisesti. Luulimme, että meillä oli aikaa vain yhteen raidiin – Onyxiaan – eikä Molten Core ollut kalenterissa ollenkaan, WoW-pääsuunnittelija Rob Pardo on kertonut.

Raid-tiimilläkään ei ollut ylettömästi aikaa, joten he kehittivät tehtävän jo olemassa olevien elementtien ympärille. Tuloksena oli tulivuoren uumeniin suuntautuva temmellys, jonka päässä odotti Ragnaros, joka oli julkaisun aikoihin tavallaan pelin loppuvastus.

– Tuohon aikaan vasta opettelimme, miltä WoW-raid näyttää. Ja Molten Core oli hyvin kokeellinen, koska emme voineet betatestata sitä aikataulujen takia.

World of Warcraft ilmestyi Yhdysvalloissa ja Australiassa 23. marraskuuta 2004 ja Euroopassa 11. helmikuuta 2005. Siinä missä Onyxia tipahti hieman vajaassa 70 päivässä – eli tammikuun lopussa 2005 – Ragnarosin kaataminen vei kaikkiaan 154 päivää julkaisusta. Raidin ensimmäisen pikkupomo, Lucifron, voitettiin jo 20. tammikuuta, ja loput kahdeksan välissä olevaa pomoa päihitettiin helmikuun 10. päivään mennessä.

Ragnaros itse voitettiin lopulta ensimmäistä kertaa 25. huhtikuuta 2005. Vertailun vuoksi mainittakoon, että tämän vuoden elokuussa ilmestyneessä World of Warcraft Classicissa Ragnaros kaatui alle viikossa. Eroihin ajoissa toki vaikuttaa usea tekijä. Tietoa siitä, kuinka raid päihitetään, ei vuonna 2005 luonnollisesti ollut tarjolla ennen kuin joku pääsi sinne asti. Lisäksi keskustelupalstoilla on väläytelty syinä esimerkiksi pelaajien mekaanisen taidon vähäisyyttä suhteessa nykyhetkeen, pelin tajun kehittymättömyyttä ja peliin sittemmin tehtyjä mekaanisia muutoksia.

Lue lisää: