Tiesitkö? Näin Tekken sai alkunsa

Tiesitkö, että Tekken alkoi 3D-animaatiotestinä ja kehittyi siitä taistelupeliksi? Lue alkumetreistä ja sarjan vetäjän suurimmasta harmista täältä!

28.2.2021 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Oli herran vuosi 1994 – Capcomin Street Fighter 2 ja Segan Virtua Fighter dominoivat taistelupelien kenttää. Virtua Fighter oli ensimmäinen mätkintäpeli, jossa mättö tapahtui kolmessa ulottuvuudessa. Sitä käytettiin esimerkkinä kun puhuttiin siitä, kuinka pitkälle pelit olivat muutamassa vuodessa kehittyneet.

Segan kilpailija Namco halusi sormensa samaan hunajapurkkiin. Studio oli hiljattain kehittänyt Namco System 22 -koneen pelihalleja varten, ja talvella 1993 ilmestynyt Ridge Racer oli laitteen ensimmäinen peli. Namcolla perehdyttiin uuden raudan tuomiin mahdollisuuksiin testaamalla 3D-animointia ja teksturointia. Demo kuitenkin alkoi elää omaa elämäänsä ja muuttui lopulta peliprojektiksi, joka myöhemmin esiteltiin maailmalle Tekkeninä.

– Tärkein osa taistelupeliä on se, kuinka hahmot liikkuvat. Ja me tiesimme, että ihmiskehon 3D-liikkeen mallintaminen olisi kriittistä videopelien seuraavien 20–30 vuoden kannalta. Kun loimme Tekkeniä, syvennyimme samalla tulevaisuuteen, peliprojektin parissa silloin työskennellyt, nykyään sarjan ohjaksia käsissään pitelevä Katsuhiro Harada on kuvannut.

Namco sai houkuteltua riveihinsä Virtua Fighterin parissa työskennelleitä animaattoreita ja ohjelmoijia, joilla oli kokemusta 3D-mallintamisesta. Oppimiskäyrä oli silti jyrkkä. Yhtäkkiä sillä, miltä puolelta isku tuli ja kummalla nyrkillä se tehtiin, oli väliä. Yksi vaikeimmista asioista kehitystiimille olikin juuri se, kuinka hahmon saisi onnistuneesti lyömään toista hahmoa, kun lääniä oli paljon 2D-mättöä enemmän. Osittain juuri tämän vuoksi Tekken keskittyi mahdollisimman realistisiin kamppailulajeihin: se tarkoitti hieman vähemmän liikkuvia osia kehitystiimille.

Harada on kertonut, että jos hän voisi muuttaa jotain, hän suunnittelisi ainakin ensimmäisen Tekkenin hahmot uudelleen.

– Hahmodesignit olivat ehkä uniikkeja, mutta mikään ei sitonut niitä toisiinsa. Sekä Virtua Fighterissa että Street Fighterissa hahmot ovat pukeutuneet aina tietyllä tavalla – heidät on helppo tunnistaa. Tekken jäi tällä osastolla puolitiehen. Otetaan esimerkiksi Michelle. Hänellä on valkoinen paita ja mustat housut, mutta vaihtoehtoisessa asussaan hän näyttääkin kuuluvan Amerikan alkuperäisväestöön. Designeissä ei ole jatkuvuutta.

Ilmeen epäyhtenäisyyteen ei ainakaan auttanut se, että osa hahmoista ammentaa inspiraatiota melko ronskistikin ympäröivästä maailmasta. Esimerkiksi Pauliin on haettu innoitusta JoJo’s Bizarre Adventure -sarjakuvasta, kun taas Marshall Law on puolestaan Bruce Leen inspiroima.

Tekken ilmestyi talvella 1994 pelihalleihin, mutta maailmanmaineeseen se ei noussut. Vasta ilmestyessään PlayStationille vuonna 1995, peli todella nousi siivilleen. Syksyyn ’95 mennessä Tekkenistä oli tullut ensimmäinen miljoonan myydyn kappaleen rajan ylittänyt PlayStation-peli. 

Lue lisää:

Lisää luettavaa