Tiesitkö? Näin Tomb Raiderin ja Lara Croftin luonut Core Designs menetti otteensa sarjasta

Tiesitkö, että Tomb Raider: The Angel of Darknessille kaavailtiin jatko-osia, jotka kuitenkin tyssäsivät pelin huonoon menestykseen? Lue kehitysvaikeuksista täältä!

1.4.2018 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Vuosituhannen taitteessa Tomb Raider -sarjaa tehnyt Core Design jakautui kahtia. Toinen puoli alkoi kehittää sarjan viidettä osaa, Tomb Raider Chroniclesia, kun toinen puolestaan tarttui härkää sarvista ja ryhtyi luonnostelemaan sarjan ensimmäistä PlayStation 2 -peliä, Tomb Raider: The Angel of Darknessia. Siinä missä Chroniclesia kehittävät veteraanit olivat loppuun ajettuja ja läpeensä kyllästyneitä Tomb Raideriin, The Angel of Darknessia puuhaava tiimi lähti keksimään Lara Croftia uudelleen. Peliin oli tarkoitus tulla sylikaupalla uusia ominaisuuksia, jotta sarja vetoaisi moderniin yleisöön. Peliin lisättiin käsirysyjä sarjalle perinteikkään tulitaistelun rinnalle, hiipimiskohtauksia, sekä roolipelihenkisiä kykyparannuksia ja staminamittari. Pelin pääohjelmoija Richard Morton toteaa, että inspiraatiota uusille ominaisuuksille haettiin esimerkiksi Metal Gear– ja Shenmue-sarjoista.

Samaan aikaan kun Coren johtoporras pauhasi medialle ja yleisölle uusista, vallankumouksellisista ominaisuuksista joita peliin tulisi, kehittäjät tuskailivat yrittäessään täyttää johtoportaan lupauksia. Peli osoittautui liian suureksi, jolloin tekijätiimi päätyi jakamaan sen kahteen osaan. The Angel of Darknessin oli alun perin suunniteltu sijoittuvan Pariisiin, Prahaan, saksalaiseen linnaan sekä Kappadokian alueelle Turkkiin. Kun tila loppui kesken, Saksa ja Kappadokia päädyttiin jättämään seuraavaan osaan, The Lost Dominioniin. Tiettävästi seuraksi kaavailtiin myös kolmatta osaa, jolloin The Angel of Darkness olisi startannut trilogian, mutta kolmannesta pelistä on niukalti tietoa.

Kahtia leikkaaminen teki tarinasta sekavan, minkä lisäksi muinaisissa raunioissa seikkailun vähäisyys närkästytti sekä pelaajia että kriitikoita. Erityistä soimausta saivat osakseen kankeat kontrollit. Jeremy Heath-Smith, yksi Core Designin perustajista, totesi julkaisun jälkeen, että studio oli liian viehättynyt uusien animointimahdollisuuksien kauneudesta  ymmärtääkseen keskittyä käyttömukavuuteen. Lisäksi studio koki, että kehitysaika loppui kesken. The Angel of Darkness myi julkaisuviikollaan kesäkuussa 2003 hyvin, lähinnä aggressiivisen mainoskampanjan ansiosta, mutta menestys käänty mahalaskuksi ensimmäisen viikon jälkeen. Huonon menestyksen seurauksena suunnitelmat trilogiasta jäädytettiin. Sarjaa julkaissut Eidos Interactive siirsi Coren muiden projektien pariin ja asetti Crystal Dynamicsin vastuuseen tulevien Tomb Raiderien kehittämisestä.

Lue lisää:

Lisää luettavaa