Tiesitkö? Näitä bugeja et halua pelatessasi kohdata / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Näitä bugeja et halua pelatessasi kohdata

20.11.2022 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2
Tiesitkö? Näitä bugeja et halua pelatessasi kohdata

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Pokémon Scarlet ja Violet julkaistiin perjantaina, eikä mennyt pitkään kun videot varsin mielikuvituksekkaista hikoista alkoivat ilmestyä. Vaikuttaisi, että pelien suorituskyvyssä on ongelmia, mutta mukaan mahtuu kyllä rehellisiä bugejakin.

Valtaosa peleissä – Pokémonissa ja muissa – olevista bugeista on harmittomia. Hahmojen naamat katoilevat ja jättävät jälkeensä ainoastaan silmämunat ja hammaskaluston, pelaajahahmo ei istu moottoripyöränsä selässä sillä kulkiessaan vaan seisoo satulan päällä T-asennossa, näitähän riittää. Joskus vastaan tulee kuitenkin bugeja, jotka saattavat tärvätä koko pelitallennuksen, tai vieläkin pahempaa.

Kun Pokémonilla aloitettiin niin sillä on toki luonteva jatkaa. Kun Pokémon X ja Y ilmestyivät syksyllä 2013, pelaajia odotti nihkeä yllätys. Pelin puolivälin tietämillä tarinassa saavutaan Lumiosen kaupunkiin, pelimaailman suurimpaan asutuskeskukseen. Lumiosen kaduilla on kuitenkin vaarallista – ei niinkään pelaajahahmolle, vaan pelaajalle. Kaupunki muistuttaa ylhäältä käsin hieman pyörää. Peleissä on bugi, joka aktivoitui tiettävästi silloin, kun pelaaja tallensi pelinsä pyörän ulkosyrjällä, pohjoisella tai eteläisellä bulevardilla. Kun pelin seuraavan kerran avasi, peli jäätyi. Pelaajahahmo ja musiikki latautuivat kyllä, mutta ruudusta ei ollut mahdollista liikkua muualle. Nintendo reagoi ongelmaan nopeasti, mutta ne pelaajat, joihin bugi oli iskenyt, olivat käytännössä jumissa rikkinäisen pelitallennuksen kanssa päivitykseen asti.

Kuinka moni muistaa vielä PlayStationin demolevyt trailereineen, tekniikkademoineen ja maistiaisineen alustalla olevista peleistä? Sony julkaisi syksyllä 2004 demon, jolle oli koottu kourallinen sinä talvena ilmestyviä pelejä. Yksi niistä oli Viewtiful Joe 2. Kun sen demoa oli pelannut riittävän pitkälle, peli kaatui. Mikäli konsolissa sattui pelihetkellä olemaan muistikortti, kannatti toivoa, ettei säilössä ollut erityisen montaa pelituntia – demo nimittäin pyyhkäisi kortin tyhjäksi kaatuessaan. Sony ilmeisesti hyvitteli vahinkoa jakamalla bugista reklamoiville ilmaisia pelejä.

Listan viimeinen bugi on tiettävästi ollut melko hankala kohdata, sillä se edellyttää tietyllä alustalla pelaamista ja jo valmiiksi raiteilta lähtemistä. Vuonna 2008 ilmestynyt Saints Row 2 sisältää minipelin, jossa pelaajan tehtävä on mättää päälle vyöryviä zombilaumoja. Minipelissä on bugi, jonka laukaistakseen täytyy käyttää huijauksia voidakseen päästä pelialueen ulkopuolelle. Tämän jälkeen koska tahansa saattaa nähdä seinälle piirtyvän ihmisen siluetin, minkä jälkeen peli kaatuu eikä ainakaan Xboxilla pelatun version levy tiettävästi enää toimi ollenkaan.

Tämä Jäätäjäksi nimetty bugi kuulostaa ihan vanhalta kunnon pelimyytiltä, kuten GTA:San Andreasin isojalka. Ihan syystäkin: bugia ei ole koskaan virallisesti vahvistettu ja se on tyylillisesti juuri sellainen kuin 2000-luvun alun pelimyytit tuppasivat olemaan. Sitä on kuitenkin raportoitu kohtalaisen paljon, bugin laukaisuun on selkeät ja yksityiskohtaiset ohjeet, eikä se ole lähtenyt samanlaiselle levottomalle laukalle kuin aikalaismyytit. Bugin löytäminen edellyttää, että peliä pelaa tilassa, jossa sitä ei ole tarkoitettu pelattavaksi. Jäätäjään liittyvissä keskusteluissa onkin spekuloitu, että se voisi olla esimerkiksi peliin väärin latautuva jalankulkija tai jokin virhe ei-pelaajahahmojen tekstuurien tai renderöimisen kanssa.

Kommentit

Käyttäjän Hev kuva
Hev

Tuli mieleen, kun aikoinaan Tomb Raiderin reboottia pelatessani vedin soutuveneen semmoiseen kohtaan mihin sitä ei ollut tarkoitus viedä. Pääsin tämän veneen avulla paikkaan minne ei olisi vielä pitänyt mennä ja peli tallensi itsensä automaattisesti.

Laran dialogi jo paljasti, että olin ohittanut tarinassa jotain ja edessä olevaa estettä ei voinut ohittaa, mutta en voinut myöskään palata takaisin oikealle reitille. Peli oli siis soft lockattu ja en voinut edetä tarinassa käytännössä olleenkaan aloittamatta koko tarinaa uusiksi, joten sen pelin pelaaminen jäi itsellä siihen paikkaan.

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Pelimaailmojen ulkopuolelle vahingossa putoamisia lattian läpi ainakin tapahtunut Red Steel 2:ssa ja Velvet Assasinsissa, jossa etenkin jälkimmäisessä oli ihan mielenkiintoista tutkia kuinka kauaksi pääseekään ja näki kentän vihollisineen kokonaisuudessaan.