Tiesitkö? Nämä neljä pääsiäismunaa ovat johtaneet muun muassa potkuihin ja oikeusjuttuihin

Tiesitkö, että harmittoman huvin lisäksi pelien pääsiäismunat voivat poikia esimerkiksi oikeuskiistoja, työttömyyttä ja muistuttaa pieleen menneistä ihmissuhteista? Lue ankeista esimerkkitapauksista täältä!

20.12.2020 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Pääsiäismunat ovat löytäneet tiensä peleihin jo neljän vuosikymmenen ajan. Ne ovat tarjonneet pelaajille bongailtavaa ja ihmeteltävää ja antaneet pelinkehittäjille mahdollisuuden saada nimensä julki aikana, kun peleissä ei vielä ollut lopputekstejä. Aina ne eivät mene aivan taiteen sääntöjen mukaan – mauttomat, laittomat tai muuten vain huono-onniset pääsiäismunat ovat aiheuttaneet murhetta ja päänvaivaa useammassa eri tapauksessa.

Moni muistanee surullisenkuuluisan, pieleen menneen kosinnan vuonna 2018 ilmestyneessä Marvel’s Spider-Manissa. Viisi vuotta silloisessa parisuhteessaan ollut Tyler Schultz twiittasi peliä kehittävälle Insomniac Gamesille ja pyysi, josko studio voisi livauttaa peliin kysymyksen ”Maddie, tuletko vaimokseni?” Insomniacin somevastaava, huolehdittuaan ensin mahtaisiko suhde kestää pelin julkaisuun asti, suostui pyyntöön. Kosinta päätyi pelissä olevan elokuvateatterin kylttiin. Kuten Insomniacin twiittaaja pelkäsi, suhde oli kuitenkin julkaisupäivään mennessä ollut ohi jo useamman viikon.

Scribblenauts on peli, jossa ongelmia ratkaistaan kutsumalla maailmaan uusia, monessa tapauksessa toinen toistaan oudompia olentoja ja asioita niiden nimet kirjoittamalla. Kutsuttavien asioiden tietokanta koostuu tuhansista sanoista, joista osa on tuttuja muualta populaarikulttuurista. Kukapa ei haluaisi omaan peliinsä esimerkiksi nyan cat -meemihahmoa? Ainakin nyan catin luoja, Christopher Torres. Kun Scribblenauts Unlimited ilmestyi 2012, Torres ja toisen meemikissan, keyboard catin oikeuksienhaltija Charles Schmidt suhtautuivat vähän nihkeästi siihen, että heidän töitään käytettiin videopelissä ilman, että he saivat penniäkään. Kaksikko veti Scribblenautsia julkaisevan Warner Brosin oikeuteen, mutta tapaus setvittiin lopulta oikeussalien ulkopuolella – kissat jäisivät peleihin korvausta vastaan. Tapaus herätteli keskustelua siitä, onko meemejä ylipäätään mahdollista omistaa.

Crystal Dynamicsin kehittämä tasoloikkapeli Gex kertoo sohvaperunaliskosta, joka imeytyy televisionsa läpi mediaulottuvuuteen. Pelissä Gexin täytyy kerätä kaukosäätimiä päästäkseen tasolta toiselle ja lopulta takaisin omaan maailmaansa. Pelin pääsuunnittelija Justin Knorrilla oli kuitenkin hyvin selkeä visio: hän olisi halunnut seurata pelin alkuperäistä konseptia, jossa Gex on stuntmies, jonka täytyy tehdä stuntteja eri lajityyppien elokuviin.

Pelin pääohjelmoija Gregg Tavares on kertonut blogissaan, että Knorr oli turhautunut siitä, kuinka paljon oli joutunut joustamaan pelin kehityksessä. Tavaresin mukaan viimeinen niitti oli, kun Knorrin luomaa tasoa oli muokattu häneltä kysymättä. Knorr sulkeutui toimistoonsa ja teki hieman omia lisäyksiään. Hän kätki erääseen muokattuun kenttään viestin, jossa ohjasi pelaajat syöttämään pelille koodin. Koodi päästi pelaajat tutkimaan kenttää sen alkuperäisessä muodossa, ilman muokkauksia sekä bugeineen päivineen.

– Olimme poistaneet bugiset osat sen sijaan, että olisimme käyttäneet aikaa niiden korjaamiseen ja viivästyttäneet reilusti myöhässä olevaa peliä vielä entisestään, Tavares on selittänyt.

Knorr heitti muokkaamattoman kentän loppuun lisää viestejä. Viesteissä kyseltiin, eikö kenttä sisältänytkin paljon siistejä asioita, ja väitettiin että taso leikattiin, koska yhtiö ajatteli pelkästään rahaa. Lisäykset jäivät pelitestaajien haaviin ja Knorr irtisanottiin välittömästi.

Sonic CD:n äänitesti-pääsiäismuna ei ole samalla tavalla traaginen kuin muut tässä jutussa esitellyt tapaukset. Se on kuitenkin monelle tuttu erilaisista ”karmivimmat pääsiäismunat” -koosteista, vaikka yllätyksen peliin livauttanut pelisuunnittelija Masato Nishimura halusi vain hupailla. Kun pelin äänitestissä syöttää luvut 46, 12 ja 25, ruutuun tulee kuva, jossa lukee ”Loputtomasti hauskanpitoa, Sega Enterprises. Kuva: Majin.” Tämän kaiken taustalla soi erikoinen musiikki. Yllätys on ansainnut epäilemättä osan karmivasta maineestaan siksi, että japanin sana majin voi tarkoittaa esimerkiksi pahaa henkeä. Tässä tapauksessa Majin on kuitenkin viitannut Nishimuran lempinimeen. Äänitesti ei ole ainoa paikka, johon Nishimura on signeerauksensa onnistunut jemmaamaan. Esimerkiksi Shenmuessa on pulloja, joiden etiketissä lukee Majin.

Lue lisää:

Lisää luettavaa