Tiesitkö? Nintendon kehitystiimi vihasi ajatusta DS:n tuplanäytöistä / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Nintendon kehitystiimi vihasi ajatusta DS:n tuplanäytöistä

20.09.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
3
Tiesitkö? Nintendon kehitystiimi vihasi ajatusta DS:n tuplanäytöistä

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Nintendo DS on konsoli, joka töyssyisestä alkutaipaleestaan huolimatta nousi suureen suosioon. Nintendo tiedotti aikaisemmin tällä viikolla, että lopettaa sen 3DS-seuraajan tuotannon. minkä myötä Nyt sekä Nintendo DS- että Nintendo 3DS -tuoteperhe ovat virallisesti lakkautettuja. Yksi tuoteperheiden silmiinpistävimmistä ominaisuuksista oli ensimmäisestä, vuonna 2004 ilmestyneestä DS-konsolista asti mukana ollut tuplanäyttö.

Näyttö kummassakin konsolin kannessa oli ominaisuus, joka jakoi mielipiteitä Nintendolla, kun laite oli vielä kehitteillä. Konsolin kehitystä johti muun muassa Game Boyn suunnittelusta vastannut Satoru Okada. Projekti – jonka koodinimi oli kehitystyön aikana IRIS – eteni hyvää tahtia, mutta kesken prosessin tapahtui jotain, mitä kehitystiimi ei ollut osannut odottaa.

Satoru Iwata tuli luokseni. Häntä selvästi vaivasi jokin, ja hän sanoi puhuneensa Nintendon silloisen toimitusjohtajan, Hiroshi Yamauchin kanssa puhelimessa. Toimitusjohtajan mielestä uudessa konsolissa pitäisi olla kaksi näyttöä, hieman Game & Watchin tapaan, Okada on kertonut.

Okadan mukaan aivan kaikki, Iwata mukaan lukien, vihasivat ajatusta kahdesta ruudusta. 80-luvulla myydyn, nestekidenäytöllisen Game & Watchin kaksoisnäyttöjen takana olivat tekniset rajoitukset.

– Siihen aikaan toinen ruutu antoi meidän tuplata pelialueen ja graafisten elementtien määrän ruudulla. Modernien näyttöjen kohdalla tällaista tilannetta ei ollut: nykyään on mahdollista valita ruudun koko vapaasti, joten miksi vaivautua jakamaan se kahtia?

Sen lisäksi, että tarvetta kahdelle näytölle ei ollut, kehitystiimiä huolestutti se, että pelaaja ei voisi seurata aktiivisesti kahta näyttöä yhtä aikaa. Mutta johtajan näkemystä seurattiin, ja konsoli sai toisenkin näytön.

Jos kehitystiimi pelkäsi kahden näytön haittaavan myyntiä, huoli oli turha. Joulumarkkinoille 2004 julkaistu ja keväällä 2013 lakkautettu DS-tuoteperhe on maailmanlaajuisesti toisiksi parhaiten myynyt konsoli vain täpärästi PlayStation 2:n jälkeen.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Luffymcankka kuva
Luffymcankka

Ilman DS:ää meillä saattaisi olla vieläkin jokin Game Boy niminen moderni käsikonsoli tai sitten sekin olisi nykyään nimellä Switch.

Käyttäjän Lahis kuva
Lahis
Lainaus Luffymcankka

Ilman DS:ää meillä saattaisi olla vieläkin jokin Game Boy niminen moderni käsikonsoli tai sitten sekin olisi nykyään nimellä Switch.

Switch olisi kyllä tappanut Game Boyn siinä missä se tappoi 3DS:nkin. Ja Switchiä tuskin oltaisiin alettu myymään Game Boyn brändillä, koska sen kohdalla haluttiin painottaa TV pelaamista hybridiominaisuuksilla. Game Boy Switch oltaisiin mielletty ensisijaisesti käsikonsoliksi jonka olisi saanut halutessaan kiinni telkkariin.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Jokin siinä tuplanäytössä kuitenkin luo heti eri fiiliksen. Jos se olisi yhtä näyttöä, niin kehittäjät automaattisesti vetäisi pelin koko näyttöön ja siinä se. Mutta kun näyttöjä on kaksi, se kannustaa keksimään alemmalle näytölle luovempia käyttötarkoituksia. Tykkään esimerkiksi siitä, että monissa roolipeleissä kartta, statsit ja inventaario ovat vain yhden vilkaisun päässä, eivätkä vaadi erillisen valikon avaamista.

3DS taitaa itse asiassa olla lempikonsolini. "Parempia" konsoleita on maailma täynnä, mutta jokin siinä vaan ruokkii mielikuvitusta ja fiilistä ihan eri tavalla kuin muut. Niitä pelihetkiä muistellessa tulee aina lämmin olo. Pitäisi taas kaivaa laite esiin. Ainakin Ace Attorney Trilogystä olisi vielä 2/3 pelaamatta.

Nostoja