Tiesitkö? Nobuo Uematsusta tuli Squaren hovisäveltäjä avioliittohaaveiden vuoksi

Tiesitkö, että Nobuo Uematsu lähti säveltämään Squarelle sivukeikkana opiskelijabileissä saamansa työkutsun pohjalta? Lue säveltäjäveteraanin ensiaskelista alalle täältä!

8.5.2022 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Squaren hovisäveltäjä Nobuo Uematsun kädenjälki on todennäköisesti jokaiselle japanilaisiin roolipeleihin koskaan koskeneelle tuttu. Vajaat parikymmentä vuotta Squarella työskennellyt ja sittemmin toisen mokoman freelancerkeikkaa tehnyt Uematsu tunnetaan erityisesti toki Final Fantasy -sävellyksistään, vaan onpa säveltäjäveteraani osallistunut myös muun muassa suomalaispeli Oceanhornin musiikin tekemiseen.

Uematsu aloitti uransa Squarella vuonna 1985. Hänen debyyttiprojektinsa oli vuonna 1986 ilmestynyt mechapeli Cruise Chaser Blassty. Square oli perustettu vain muutama vuosi aiemmin sähköyhtiö Den-Yu Shan tytäryhtiöksi, ja sen toiminnasta vastasivat käytännössä yliopisto-opiskelijat.

Uematsu oli valmistunut Kanagawan yliopistosta pääaineenaan englanti, ja työskenteli soitinvuokraamossa ja sävelsi musiikkia tv-mainoksiin pitääkseen katon päänsä päällä. Vapaa-ajallaan hän hengasi ystäväporukkansa kanssa ja biletti, viina virtasi ja seurue puhui haaveistaan ja suunnitelmistaan tulevaisuudelle.

– Eräs tyttö porukastamme sai kokopäivätyön Squaren taideosastolta. Hän kysyi minulta eräänä iltana, olisinko kiinnostunut tekemään musiikkia muutamaan heidän peliinsä. Suostuin, mutta se oli minulle sivukeikka, jonka ajattelin tuovan hieman ylimääräistä taskun pohjalle, Uematsu on kertonut.

Osa-aikatyön ja freelance-säveltämisen yhteensovittaminen oli raskasta. Uematsu kuitenkin tarvitsi rahaa – hän oli kihlautunut yliopistossa tapaamansa naisen kanssa ja otaksui, ettei tämä suostuisi kosintaan, ellei Uematsulla olisi vakaata tulonlähdettä.

– Se ei ollut hauskaa aikaa, se oli aika rankkaa. En tienannut mitenkään erityisen paljon, joten tiesin että minun täytyisi päättää, mikä seuraava askeleeni on. Meidän ystäväporukassamme oli tyyppi, joka ennusti meidän kaikkien tulevaisuuksia. Yhtenä iltana hän sanoi minulle ”ensi viikolla jotain tapahtuu, ja se vie Nobuo Uematsun ennen pitkää maailmalle. Sinut tullaan tuntemaan kaikkialla.”

Uematsun muistikuvien mukaan kohtaamista seuranneella viikolla hän törmäsi Hironobu Sakaguchiin, Squarella työskentelevään suunnittelijaan. Sakaguchi esitti Uematsulle kutsun: Square tarvitsi vakituista säveltäjää tuleviin peleihinsä.

– Kahden, kolmen vuoden mittaiseksi kaavailemastani keikasta tuli loppujen lopuksi hieman pidempi.

Squaren ensimmäiset pelit eivät saavuttaneet järin suurta menestystä. Suunta muuttui loppuvuodesta 1987, kun Sakaguchi sai vakuutettua studiopomot roolipelien kannattavuudesta Enixin julkaiseman Dragon Questin menestyksen myötä. Karkeasti kymmenisen kuukautta kestäneen kehitystaipaleen jälkeen joulumarkkinoille julkaistiin ensimmäinen Final Fantasy, josta tuli valtava kaupallinen menestys.

Lue lisää:

Lisää luettavaa