Tiesitkö? Noiturin oli tarkoitus saada oma pelinsä jo 90-luvulla / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Noiturin oli tarkoitus saada oma pelinsä jo 90-luvulla

5.01.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2
Tiesitkö? Noiturin oli tarkoitus saada oma pelinsä jo 90-luvulla

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Ihan viimeistään The Witcher 3 nosti ”Puolan Tolkienin”, Andrzej Sapkowskin Noituri-sarjan laajempaan kansainväliseen menestykseen. CD Projekt Redin kehittämät pelit ovat keränneet kehuja ensimmäisestä, vuonna 2007 julkaistusta osasta lähtien. Noiturin sovittaminen pelimuotoon ei kuitenkaan ollut ensimmäisenä CD Projektin älynväläys.

Puolalainen Metropolis Software avasi ovensa vuonna 1992. Metropolis saavutti luvun alkupuolella kohtuullista menestystä esimerkiksi point-and-click -peleillään. Studion perustaja Adrian Chmielarz oli Sapkowskin kirjojen suuri ystävä, ja lähestyi kirjailijaa vuonna 1997 pyytääkseen tältä oikeuksia pelisovitukseen. Sapkowski, joka on tunnetusti suhtautunut videopeleihin hiukan nihkeästi, suostui kuitenkin myöntämään lisenssin. Chmielarz on myöhemmin tullut johtopäätökseen, että Sapkowski ajatteli, ettei kukaan välitä peleistä ja että peli ei näin voisi pilata hänen kirjojensa mainetta.

Metropolisin kehittämän pelin oli tarkoitus olla suoraviivainen seikkailu, jossa olisi roolipelielementtejä, kuten pienimuotoisia valintoja ja hahmonkehitystä. Studio teki prototyypin pelin ensimmäisestä tasosta, mutta sen pidemmälle se ei koskaan päässyt. Talo pyöritti samaan aikaan Noiturin kanssa kolmea muutakin peliä, ja neljästä julkaistiin lopulta kaksi: räiskintäpeli Blaster! ilmestyi vielä samana vuonna, taktinen roolipeli Gorky 17 puolestaan vuonna 1999.

Noiturille ehdittiin neuvotella julkaisijakin, minkä lisäksi medialle lähetettiin kuvia pelistä. Kourallinen esteitä, esimerkiksi haasteet teknologian kanssa, kuitenkin näivettivät projektin.

– Kuvioon ei liittynyt mitään draamaa. Peli vain kuivahti kokoon, Chmielarz on kertonut.

Noituria yritettiin herätellä myöhemmin, tuloksetta, mutta virallisesti sitä ei peruttu koskaan. Nykyään projektista on jäljellä vain Chmielarzin ja Sapkowskin kirjeenvaihto sekä muutama kuvankaappaus – prototyyppi on hukkunut muun materiaalin kanssa.

CD Projekt hankki oman lisenssin Noituriin vuonna 2002. Vuonna 2009 CD Projekt osti Metropolis Softwaren, ja seuraavana vuonna lakkautti sen. Chmielarz oli jättänyt studion jo vuosituhannen vaihteessa, ja on sittemmin perustanut People Can Flyn sekä The Astronautsin.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

"Nykyään projektista on jäljellä vain Chmielarzin ja Sapkowskin kirjeenvaihto sekä muutama kuvankaappaus – prototyyppi on hukkunut muun materiaalin kanssa."
https://www.youtube.com/watch?v=IwiQGsFbJEc

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Tiesin. Yksi hauska jossittelun aihe onkin, että jos tästä projektista olisi tullut todellisuutta, niin olisiko CD Projekt koskaan lähtenyt pelinkehitykseen ja olisiko esim. Sapkowskin kirjatkaan sitä kautta levinneet lainkaan Puolan ulkopuolelle. Vai olisiko sama suosio vain iskenyt jo vuosikymmen aikaisemmin?

Mitä tuosta prototyypistä on nähty, niin kyllä se ainakin Noiturin tunnelman vangitsi jo silloin, mutta tarinankerronnasta ei luonnollisesti voi sanoa oikein mitään, kun pelin kanssa ei ehditty edetä kovin pitkälle.