”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Resident Evil on toiminut silloin tällöin ponnahduslautana hieman odottamattomillekin peleille. Viime vuosituhannen lopulla Capcomilla työskennellyt tuottaja Yoshiki Okamoto kertoi haastattelussa vuonna 1997 pyöritelleensä ajatusta ninjateemaisesta Resident Evilistä. Hän luonnehti peliä ”ninjataloksi”, joka olisi täynnä ansoja ja kekseliäitä jippoja, joilla haastaa pelaaja.

– Taistelu tapahtuu katanalla ja heittotähdillä. Talossa on seinien taa piilotettuja salaisia ovia, kattoja jotka putoavat niskaan, kääröjä ja ninjataikuutta, Okamoto kuvaili kourallista peliin liittyvistä ideoistaan.

Ninjoja ja Resident Eviliä naittavan pelin taloudellinen kannattavuus ei huolestuttanut Okamotoa: – Länsimaalaiset rakastavat ninjoja, uskon pelin myyvän hyvin.”

Muutama vuosi haastattelun jälkeen, alkuvuodesta 2001, kauppoihin ilmestyi Onimusha: Warlords. Okamoton visioissa pelin työnimi oli Sengoku Biohazard, yhdistelmä Resident Evilin Japanissa käytettyä Biohazard-nimeä sekä 1500-luvun sengoku-ajanjaksoa. Vaikka lopullinen nimi ei paljastakaan pelin juuria, löytyy siitä tuttuja elementtejä: muun muassa kiinteä kamera ja pulmien selvittäminen kartanoympäristössä kalskahtavat Raccoon Cityltä. Videogamerissa ilmestyneessä artikkelissa todetaankin vitsikkäästi, että tunnelmallisuuden lisäksi ehtaa Resident Eviliä on myös Onimushan karmea ääninäyttely.

Onimusha oli ensin määrä tehdä Nintendo 64DD:lle, Nintendo 64:n lisälaitteelle, joka luki cd-levyjä. Kun lisälaite floppasi, Capcom siirtyi PlayStationiin. Konsoli ei kuitenkaan ollut riittävän tehokas pelin tarpeisiin, joten kun PlayStation 2 astui kuvioihin, puolivalmiiksi ennättänyt peli heitettiin roskakoriin ja kehitys aloitettiin alusta. Hukkaan heitetyn työn määrä oli kuitenkin ainakin bisnesmielessä kannattava: Onimusha oli ensimmäinen PlayStation 2 -peli, joka saavutti miljoonan myydyn kappaleen rajapyykin. Capcom onkin todennut sarjan ensimmäisen ja toisen pelin olevan eräitä heidän menestyksekkäimmistä nimikkeistään.

Resident Evilistä ammensi myös muun muassa ensimmäinen Devil May Cry, jonka oli aluksi tarkoitus olla sarjan neljäs osa, mutta joka lähti nopeasti omaan suuntaansa. Tiettävästi DMC:n kehittänyt Hideki Kamiya sai inspiraationsa kuitenkin alkujaan Onimushasta.

Lue lisää:

Lisää luettavaa