Tiesitkö? Pelikasetit aiheuttivat ilmestyessään hämmennystä – Pelaajat repivät niitä väkisin auki

Tiesitkö, että maailman ensimmäinen pelikasetteja lukenut konsoli sai vain vuosi ilmestymisensä jälkeen täystyrmäyksen Atarilta? Lue konsolin ja kasettien taustoista täältä!

15.1.2023 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Peliala oli 70-luvun alussa murroksessa – Magnavox Odyssey, maailman ensimmäinen kotikonsoli ilmestyi vuonna 1972 ja muutamaa vuotta myöhemmin lanseerattiin ensimmäiset pelikasetit. Odyssey oli vielä vanhaa tekniikkaa käyttävä laite, jossa pelit oli rakennettu suoraan laitteen sisään. Kenttä kuitenkin mullistui täysin vuonna 1976, kun Fairchild Channel F, eli ensimmäinen pelikasettikonsoli ilmestyi.

Pelikasetissa on oma, nostalginen viehätyksensä, joka kumpuaa sen muotoilusta. Monella on todennäköisesti muistoja NES-kasettiin puhaltamisesta. Fairchild Channel F:n kasettien muotoilu oli suunnittelija Nick Talesforen vastuulla. Suunnittelun yksi tärkeimmistä ja kinkkisimmistä pulmista oli ratkaista, kuinka keskivertokuluttaja, jolla harvoin oli minkäänlaista sähkötekniikan osaamista ja joka saattoi vaikkapa vahingossa astua pelikasetin päälle, pystyisi käsittelemään kasettia aiheuttamatta sille vahinkoa.

Talesfore löysi nopeasti innoituksen 8-raidoista – ääniteformaatista, jota käytettiin ennen C-kasetin yleistymistä ja joka oli erityisen suosittu autojen äänentoistolaitteissa. Kova muovikuori suojasi herkkää piirilevyä, minkä lisäksi ne sietivät tärinää ja olivat helppoja sekä asettaa että poistaa soittimesta yhdellä kädellä.

Fairchild Channel F myi, mutta ei mitenkään erikoisen paljon. Vastaanotto oli kädenlämpöinen ja pelikasetit selvästi hämmensivät kuluttajia. Pelikasettien isäksi tituleerattu Jerry Lawson, joka työskenteli Fairchildillä ja veti suunnitteluryhmää, on kertonut myöhemmin kuulleensa esimerkiksi tapauksista, joissa kuluttaja repi kasetin auki koska luuli että siihen pitää asettaa paristo ennen kuin se toimisi.

Viimeinen naula Fairchild Channel F:n arkkuun oli vain vuotta myöhemmin, vuonna 1977 markkinoille tullut Atari 2600, jonka etuna oli useita eri tekijöitä. Fairchildin konsolin pelit olivat hidastempoisempia ja painottuivat opettavaisempaan sisältöön, Atari puolestaan nojasi räjähtävään toimintaan. Atari myös yksinkertaisesti oli tutumpi nimi. Fairchild Channel F:n tuotanto lakkautettiin vuonna 1985, ja sitä on sittemmin kutsuttu mediassa esimerkiksi pelikonsoliksi, jota kukaan ei tunne.

Lue lisää:

Lisää luettavaa