Tiesitkö? Pieni mutta äänekäs fanikunta pelasti vuoden nettihitin / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Pieni mutta äänekäs fanikunta pelasti vuoden nettihitin

27.09.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
3
Tiesitkö? Pieni mutta äänekäs fanikunta pelasti vuoden nettihitin

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Harva on tämän kesän ja syksyn aikana välttynyt Ihmissudeksi tai Mafiosoksi kutsuttua seurapeliä varioivaan Among Usiin törmäämiseltä. Sympaattisen näköisessä paranoiasimulaattorissa ryhmä pelaajia yrittää estää avaruusaluksella tapahtuvat kuolemantapaukset löytämällä joukossaan piileksivät teeskentelijät.

Mikään pikahitti Among Us ei kuitenkaan ole ollut. Hilpeä avaruusmurhailu on ollut ulkona kesästä 2018 lähtien: se julkaistiin ensin mobiililaitteille ilmaispelinä, mistä tie vei paria kuukautta myöhemmin pc:lle. Alku oli hidas: ennen äkkijulkisuutta peliä tahkosi keskimäärin 50–70 yhtäaikaista pelaajaa. Vaikka pelaajamäärät eivät päätä huimanneet, yleisöä oli riittävästi. Kehittäjä InnerSloth oli luopumassa pelin päivityksestä monta kertaa, mutta piikit pelaajamäärissä ruokkivat innostusta jatkaa viilaamista, mikä johti itseään ruokkivan kierteen syntyyn.

Pieni mutta äänekäs fanijoukko käytännössä katsoen piti Among Usia hengissä. Pelissä oli aluksi vain paikallinen moninpeli, mutta pelaajien pyynnöstä studio raapaisi kuukaudessa kokoon online-moninpelin. Se sai hyvän vastaanoton, mutta ei houkutellut pelin pariin tuhansittain uusia faneja. Tämä tapahtui vasta heinä–elokuussa 2020. Seurantapalvelu SullyGnomen mukaan pelillä oli Twitchissä heinäkuun alussa parisataa seuraajaa. Elokuun lopussa määrä oli rapiat 100 000. Nykyään päivittäinen pelaajakeskiarvo puolestaan keikkuu studion mukaan jossain 70 000:n ja 110 000:n välillä. InnerSloth ilmoittikin elokuussa, että Among Us saisi jatko-osan. Tällä viikolla julkistusta kuitenkin seurasi kumoava tiedotus: Among Usin suosio oli lyönyt heidät täysin ällikällä, ja näin ollen jatko-osa on toistaiseksi jäissä, jotta studio voisi panostaa alkuperäisen pelin paranteluun.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Katsoin hieman pelikuvaa tästä ja vaikka grafiikat eivät olekaan tärkeä jos peli on muutoin viihdyttävä, niin ensimmäisten asioiden joukossa pistäisin itse kuitenkin ne uusiksi. Hyvä tekijä siihen niin ei ole edes kauhean iso homma. Nyt ovat hieman geneeriset ja tylsät. Hahmodesign voi hyvinkin pysyä samanlaisena mutta senkin voi tehdä monella eri tyylillä.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni

Samaa mieltä zappahin kanssa. Olen itse pelannut tätä jonkun verran ja peli on hauska varsinkin tutussa porukassa, mutta grafiikat näyttävät game jamissa sutaistuilta.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Vähän ihmettelinkin, että mitä nämä värikkäät ukkelit oikein ovat, kun niitä rupesi yhtäkkiä hyppimään silmille mm. Youtuben suosituksissa. En tosin jaksanut lähteä varta vasta hakemaan niistä tietoa. Noh, nytpä tiedän. Tässä taas yksi yllättävä taho, joka onnistui hyötymään tästä korona-hulabaloosta.

Tän jutun lukemisen jälkeen, törmäsin jossain kommenttiin siitä, jossa naureskeltiin että "Karanteenin alkuvaiheilla kaikki pelasivat söpöä peliä, jossa ystävystyttiin eläinten kanssa ja rakennettiin kylää... Ja nyt 6 kuukautta myöhemmin, kaikki pelaavat peliä, jossa pyritään tappamaan kaikki avaruusaluksessa, kaaoksen sekä petturuuden säestämänä.

Kieltämättä kun miettii, niin pöhinä Animal Crossingin ympärillä on alkanut laantua. Porukka purkaa patoumiaan nyt tämän parissa, kenties kahta turhautuneempana kuin pandemian alkuvaiheilla.

Nostoja