Tiesitkö? Pieni mutta äänekäs fanikunta pelasti vuoden nettihitin

Tiesitkö, että epäluuloa lietsovan Among Usin keskeisin elementti luotiin kuukaudessa ja vasta pelin julkaisun jälkeen? Lue vaatimattomasta alkutaipaleesta täältä!

27.9.2020 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Harva on tämän kesän ja syksyn aikana välttynyt Ihmissudeksi tai Mafiosoksi kutsuttua seurapeliä varioivaan Among Usiin törmäämiseltä. Sympaattisen näköisessä paranoiasimulaattorissa ryhmä pelaajia yrittää estää avaruusaluksella tapahtuvat kuolemantapaukset löytämällä joukossaan piileksivät teeskentelijät.

Mikään pikahitti Among Us ei kuitenkaan ole ollut. Hilpeä avaruusmurhailu on ollut ulkona kesästä 2018 lähtien: se julkaistiin ensin mobiililaitteille ilmaispelinä, mistä tie vei paria kuukautta myöhemmin pc:lle. Alku oli hidas: ennen äkkijulkisuutta peliä tahkosi keskimäärin 50–70 yhtäaikaista pelaajaa. Vaikka pelaajamäärät eivät päätä huimanneet, yleisöä oli riittävästi. Kehittäjä InnerSloth oli luopumassa pelin päivityksestä monta kertaa, mutta piikit pelaajamäärissä ruokkivat innostusta jatkaa viilaamista, mikä johti itseään ruokkivan kierteen syntyyn.

Pieni mutta äänekäs fanijoukko käytännössä katsoen piti Among Usia hengissä. Pelissä oli aluksi vain paikallinen moninpeli, mutta pelaajien pyynnöstä studio raapaisi kuukaudessa kokoon online-moninpelin. Se sai hyvän vastaanoton, mutta ei houkutellut pelin pariin tuhansittain uusia faneja. Tämä tapahtui vasta heinä–elokuussa 2020. Seurantapalvelu SullyGnomen mukaan pelillä oli Twitchissä heinäkuun alussa parisataa seuraajaa. Elokuun lopussa määrä oli rapiat 100 000. Nykyään päivittäinen pelaajakeskiarvo puolestaan keikkuu studion mukaan jossain 70 000:n ja 110 000:n välillä. InnerSloth ilmoittikin elokuussa, että Among Us saisi jatko-osan. Tällä viikolla julkistusta kuitenkin seurasi kumoava tiedotus: Among Usin suosio oli lyönyt heidät täysin ällikällä, ja näin ollen jatko-osa on toistaiseksi jäissä, jotta studio voisi panostaa alkuperäisen pelin paranteluun.

Lue lisää:

Lisää luettavaa