Tiesitkö? PlayStationin alkuperäinen maskotti hylättiin varjostuksen vuoksi / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? PlayStationin alkuperäinen maskotti hylättiin varjostuksen vuoksi

2.02.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2
Tiesitkö? PlayStationin alkuperäinen maskotti hylättiin varjostuksen vuoksi

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Vajaa vuosi sen jälkeen, kun ensimmäinen PlayStation oli julkaistu Japanissa, se tuotiin länsimaihin. Konsoli ennätti Pohjois-Amerikkaan muutaman viikon ennen Eurooppaa – 9. syyskuuta 1995. Sony Computer Entertainment America kuitenkin inhosi konsolin nimeä. Kohderyhmätutkimukset antoivat ymmärtää, ettei PlayStation terminä puhuttelisi suurta yleisöä, sillä se kuulosti lapselliselta. SCEA suunnitteli julkaisevansa konsolin Yhdysvalloissa nimellä PSX, joka oli ollut laitteen koodinimi sen ollessa kehitteillä.

SCEA:n kehitysjohtaja Steve Race ja PlayStationin isäksikin tituleerattu Ken Kutaragi olivat yhteistyönsä aikana tukkanuottaisilla monesta asiasta. Konsolin brändi oli yksi niistä. Japanilaiset halusivat pitää PlayStationin julkikuvan mahdollisimman minimalistisena, kun taas amerikkalaiset tahtoivat kosiskella teini-ikäisiä ja nuoria aikuisia räväkämmällä mainonnalla. Jenkkimainoksissa konsolia myytiinkin PSX-nimellä. Lisäksi sitä varten luotiin maskotti. Polygon Man oli kirjaimellisesti pelkkä piikikäs, purppurainen polygoneista muodostuva pää, jonka avulla SCEA toivoi pystyvänsä rakentamaan ikonisen, nuorisoa puhuttelevan brändin.

Ensimmäistä kertaa yleisö tutustui Polygon Maniin mainoksissa, mutta erityisen isosti hahmo oli esillä E3-messuilla vuonna 1995.

– Muistan kävelleeni Kenin kanssa messuständille ja nähneeni Polygon Manin ständin kyljessä. Ken raivostui suunnattomasti. Sen lisäksi, että SCEA käytti rajallista budjettia kokonaan uuden brändin luomiseen, hahmo oli lisäksi suunniteltu hänestä väärin, tuohon aikaan Sonyn johtoportaassa työskennellyt Phil Harrison on muistellut.

Ilmeisesti Polygon Manin suurin ongelma piili varjostuksessa: se oli tasavarjostettu sen sijaan, että suunnittelija olisi käyttänyt kehittyneempää, sulavammalta näyttävää gouraud-varjostustekniikkaa. Kutaragi oli niin tuohtunut maskotista, että se kuopattiin vielä messujen aikana, minkä jälkeen Sony oli vuosia niin kuin Polygon Mania ei olisi koskaan ollut olemassakaan. Polygonipään sijaan PlayStationin maskotiksi nostettiin lopulta Naughty Dogin Crash Bandicoot.

Kokonaan Sony ei erikoista historiaansa ole kuitenkaan haudannut. Vuonna 2012 menneisyyden kantikkaat haamut palasivat kummittelemaan pelaajia, kun PlayStation All-Stars Battle Royale -pelin pääpahiksena nähtiin kukas muukaan kuin Polygon Man.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Erkkade kuva
Erkkade

Olisihan siitä Polygon Manistä voinut laittaa kuvan artikkeliin, että tietäisi mistä artikkelissa on edes kyse, jonkun Crash Bandicootin sijaan. 🤷‍♂️

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus Erkkade

Olisihan siitä Polygon Manistä voinut laittaa kuvan artikkeliin, että tietäisi mistä artikkelissa on edes kyse, jonkun Crash Bandicootin sijaan. 🤷‍♂️

Samaa mietin itsekin. Noh, googletus päivässä pelastaa tiedon puutteelta:IMAGE(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/9d/Polygon_Man_%28Sony_PlayStation%29.jpg)

Minusta ne paljon parjatut varjostukset ovat ton maskotin pienin ongelma: kun Polygon mania vertaa vaikka Nintendon Marioon taikka Segan Sonicciin, niin onhan tuo aivan jäätävän kolkko ilmestys. Siis joo, ymmärrän sen, että siitä on tahalleen haluttu tehdä mukamas "coolimpi" maskotti varttuneempaa yleisöä ajatellen...

Mutta noin yleisellä tasolla, semmoinen perussöpö taikka -sympaattinen maskotti on yleensä paljon parempi vaihtoehto, jos haluat saada mahd. laajan kohdeyleisön puolellesi. Crashista vakiintui lopulta Sonyn maskotti PS1-kaudella, koska hahmo oli tarpeeksi lupsakan näköinen ja pelit viihdyttivät sekä lapsia että aikuisia. Ja nimen omaan se pelien laadukkuus oli se painavin syy, miksi Crash ei lopulta jäänyt 90-luvun unholaan lukemattomien muiden tasohyppelymaskottien tavoin.

Yrittihän Microsoft aikoinaan tarjota omaa symppistä, kokoperheen maskottiaan Blinx-kissan muodossa. IMAGE(https://vignette.wikia.nocookie.net/blinx/images/4/4c/Blinx.jpg/revision/latest/scale-to-width-down/340?cb=20080329184456)
Mutta 2000-lukuun mennessä porukka alkoi olla jo aika leipääntynyt näihin eri anthropomorphisiin tasohyppelyelukoihin, joten hahmoa haukuttiin yhtenään "mielikuvituksettomaksi" sekä "vanhanaikaiseksi" ja se päätyi useisiin top huonoimpien tasohyppelymaskottien listoille. Itsestäni tämä reaktio (varsinkin viimeksimainittu) oli aika yliampuvaa, sillä sarjan ekan pelin pelanneena voin sanoa, ettei Blinx ollut mikään rasittavan nenäkäs rääväsuu, niin kuin monet noista 90-luvun maskoteista. Ennemminkin, tällä ei ollut kovin mieleenpainuvaa persoonaa. Ja sama vaivasi itse peliä: se oli vain "ok" menestys niin arvostelujen kuin myyntitulojen puolesta, samalla kun Master Chiefin Halot tuottivat roppakaupalla rahaa. Ja näin ollen, Microsoft joutui kuoppaamaan haaveensa "perheystävällisestä" maskotistaan, sillä kuluttajat olivat valinneet Master Chiefin, eivät Blinxiä, symbolisoimaan Xboxin omaa tarjontaa.

Sillä loppujen lopuksi, maskotin tykättävyys on vain murto-osa pelien menestystarinaa. Huono maskotti voi kyllä satuttaa pelin menekkiä. Mutta on paljon todennäköisempää, että itse pelin huono/riittämätön laatu on se, joka lopulta hautaa maskottinsa alas unholaan.