”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Vuonna 2007 ilmestynyt Portal on kahden pelin kuluessa vakiinnuttanut paikkansa pulmapelien kaanonissa. Suhteessa siihen, kuinka laajalle kakkumeemit ovat vuosien saatossa levinneet, Portalilla oli kuitenkin varsin vaatimaton alku.

Redmondissa sijaitseva, pelinkehitykseen keskittyvä DigiPen Institute of Technology pitää vuosittain urapäivät, jonne opiskelijat tuovat näytille omia töitään. Vuoden 2005 päivillä esiteltiin muiden joukossa peli, jonka nimi oli Narbacular Drop. Siinä demonin kaappaama prinsessa yrittää paeta ansojen täyttämästä luolastosta käyttämällä portaaleja, joita voi heittää mille tahansa ei-metalliselle pinnalle. Peli on edelleen ladattavissa opiskelijoista koostuvan kehitystiimin, Nuclear Monkey Softwaren, sivuilta.
Urapäivillä pelin sattui bongaamaan Valvelle työskentelevä Robin Walker, joka kutsui opiskelijat esittelemään Narbacular Dropin studiolle. Niin tiimillä olisi mahdollisuus saada reilusti palautetta ja kehitysideoita ammattilaisperspektiivistä.

Tiimi oli hädin tuskin saanut Valven-esityksensä loppuun, kun studiopomo Gabe Newell teki heille ehdotuksen. Hän tahtoi, että tiimi tekisi Valvelle pelin.
”Olimme ajatelleet, että saisimme ehkä kierroksen studiolla. He nauraisivat pelillemme, mutta ainakin saisimme hyviä neuvoja. Emme odottaneet työtarjousta”, Jeep Barnett, yksi Nuclear Monkey Softwaren ohjelmoijista, on muistellut.

Newellille ratkaiseva tekijä oli se, kuinka pelin fysiikka oli vuorovaikutuksessa muun maailman muuttuvan geometrian kanssa.
”Pelialan ystävänä oli kauhea ajatus, että Narbacular Dropin tiimi hajaantuisi koulun jälkeen kuka mihinkin suuntaan. Se on kuin menisi katsomaan Beatlesia ja he ilmoittaisivat keikan jälkeen lähtevänsä takaisin putki- ja sähkömiehiksi”, Newell on verrannut.

Nuclear Monkey Software teki sivuilleen kesäkuussa 2006 päivityksen, jossa vahvisti työskennelleensä viimeisen vuoden Valvella silloin hiljattain julkistetun Portalin parissa. Portal julkaistiin puolitoista vuotta myöhemmin, lokakuussa 2007. Narbacular Dropin emoniluolastot olivat vaihtuneet salaperäiseen laboratorioon ja demoni murhanhimoiseen tekoälyyn. Jatko-osan suunnittelu käynnistyi lähes välittömästi ensimmäisen pelin julkaisun jälkeen. Kaksi alkuperäistä kehittäjää Nuclear Monkey Softwaresta ennätti välissä lähteä Valvelta, mutta muut alkuperäistiimistä jatkoivat Portal 2:n pariin.

Lue lisää:

Lisää luettavaa