Tiesitkö? Rakastettu Spyro syntyi räiskintäpelin tuhkista

Tiesitkö, että Spyron kehittänyt Insomniac Games ansaitsi kannuksensa FPS-pelillä? Lue suunnanvaihdoksesta täältä!

24.12.2017 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun id Software julkaisi Doomin vuonna 1993, pelistä tuli jättimenestys. Ja jättimenestysten tapaan se käynnisti räiskintäbuumin, jonka seurauksena markkinoille ilmestyivät 90-luvun aikana esimerkiksi 3D Realmsin Duke Nukem 3D sekä Bungien Marathon. Yksi vähemmän nimekkäistä ysäriräiskinnöistä oli Spyro– ja Ratchet & Clank -kehittäjä Insomniac Gamesin tekemä Disruptor.
 
Disruptor on live action -välivideoilla ryyditetty räiskintäpläjäys, jossa pelaaja astuu viritetyn scifisotilaan saappaisiin puolustamaan Maata avaruuden uhkilta. Pelin julkaisi Pohjois-Amerikassa Universal, mikä antoi Insomniacin käyttöön mahdollisuuden käyttää live actionia välivideoissaan. Insomniacin toimitusjohtaja Ted Price toteaa Game Informerin haastattelussa, että heidän vaihtoehtonsa olivat joko tehdä välivideot animaatioina tai lähteä studiolle filmaamaan oikeita näyttelijöitä. Koska animaatioita ei pystynyt rakentamaan pelin omalla moottorilla, live action tuli huomattavasti halvemmaksi.
”Huolimatta siitä, että sekä me että näyttelijät teimme videot täydellä sydämellä, niitä on todella huvittavaa katsoa näin jälkikäteen. Ajatella, että siihen aikaan olimme sitä mieltä, että ne videot olivat todella cooleja”, Price naureskelee.
Disruptorin jälkeen Insomniac ei olekaan juuri käyttänyt live actionia peliensä tarinankerronnassa.
 
Disruptor julkaistiin länsimaissa loppuvuodesta 1996. Vaikka se sai kriitikoilta suitsutusta osakseen, se ei oikein ottanut myydäkseen. Kun studio kipuili myyntilukujen kanssa, Mark Cerny, joka työskenteli tuohon aikaan Universalilla ja oli tehnyt läheistä yhteistyötä Insomniacin kanssa, otti puheeksi Nintendon. Insomniac halusi tehdä jotain täysin erilaista kuin mitä Disruptor oli, ja Cerny ehdotti, että he yrittäisivät saada jalansijaa Nintendon hallitsemilta koko perheen pelien markkinoilta.
 
Samaan aikaan Craig Stitt, yksi studion taiteilijoista, ehdotti, että he tekisivät pelin lohikäärmeistä. Talon ohjelmoija Alex Hastings, oli työstänyt moottoria, joka mahdollisti suurten, avointen alueiden käytön. Palat alkoivat loksahdella kohdilleen. Uudella moottorilla he voisivat luoda ympäristöjä, joissa suloinen, koko perheeseen vetoava lohikäärme voisi lentää ja singahdella ympäriinsä. Spyro-pelien konsepti oli syntynyt.
 
Hitiksi nousevan sarjan ensimmäinen osa, Spyro the Dragon, julkaistiin syksyllä 1998. Siitä tuli yksi PlayStationin parhaiten myyvistä tasoloikista, ja se poiki Insomniacin tekemän alkuperäisen trilogian ohella kymmenisen peliä. Nykyään Spyroa voi tavata Skylanders-peleissä.
 
Lue lisää:

Lisää luettavaa