Tiesitkö? Rockstar maksoi saadakseen GTA:lle negatiivista huomiota

Tiesitkö, että Rockstar palkkasi tiedottajan järjestämään kohuja ensimmäisen GTA:n ympärille? Lue tempauksesta täältä!

4.3.2018 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Pelaaja on Pac-Man, poliisit ovat aaveita ja jalankulkijat ovat pisteitä, joita Pac-Man syö.

Näin ensimmäistä Grand Theft Autoa luonnehdittiin sen ollessa vielä kehitteillä. Kuvaus oli laimea erityisesti pelisarjalle vuosien saatossa syntyneen maineen valossa. Kenties juuri kuvauksen heiveröisyyden vuoksi GTA:n julkaisija BMG päätti palkata kuuluisan tiedottajan, viime vuonna edesmenneen Max Cliffordin hoitamaan pelin julkisuuskuvaa. BMG tahtoi rikollisuutta käsittelevän pelin viestinnän olevan kesyjä Pac-Man -viittauksia räväkämpää, ja Clifford oli tunnettu muun muassa kyseenalaisista asiakkaistaan.

Clifford päätti ensi töikseen rajata Grand Theft Autosta ennakkoon annettavaa tietoa. Pelistä julkaistu materiaali oli vähäistä ja tiedotusvälineiden saamat kuvaukset siitä paisuteltuja. Clifford toi kertomuksissaan esille pelin väkivaltaisuutta – sitä kuinka siinä teurastettiin poliiseja ja jyrättiin jalankulkijoita. Koneiston aikaansaama kohu ei laantunut Grand Theft Auton julkaisun jälkeenkään. Clifford piti huolen, että peli pysyi yleisön tietoisuudessa, tiettävästi esimerkiksi antamalla keltaiselle lehdistölle sensaationhakuisia uutisankkoja pelin haitallisuudesta. GTA:n tuottaja, sarjaa kehittäneen DMA Designin perustanut David Jones on todennut The Telegraphin haastattelussa, että mediamyllyä oli huvittava seurata vierestä. Jonesin mukaan yleisö odotti GTA:n olevan paljon väkivaltaisempi ja shokeeraavampi kuin se lopulta olikaan.
”Kun ihmiset viimein näkivät pelin, heidän lannistumisensa näki kilometrin päähän. Kun he tajusivat, mitä vastaan olivat kampanjoineet. Mutta siinä vaiheessa he eivät voineet enää pyörtää päätöstään olla meitä vastaan.”

Pelin väkivaltaisuutta puitiin Englannissa parlamenttitasolla asti. Sitä kutsuttiin sairaaksi ja harhaiseksi. DMA Designin toisen perustajan, Mike Daillyn mukaan Clifford kertoi studiolle ennalta, kuinka alkaisi kehittää kulloistakin kohua, kenet ottaisi kohteekseen ja mitä kohde tulisi kohusta sanomaan.

Grand Theft Auto ilmestyi vuonna 1997 pc:lle ja PlayStationille, ja paria vuotta myöhemmin Game Boy Colorille. Cliffordille annettiin vapaat kädet pyörittää pelin markkinointia parhaaksi katsomallaan tavalla, ja se näkyi. Myynnit nousivat miljoonan kappaleen rajapyykkiin. Seuraava peli myi kaksinkertaisesti, ja nykyään sarja on yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä. Dailly ja Jones ovatkin tuumanneet, että Grand Theft Auto -sarjaa ei luultavasti olisi ilman Max Cliffordia.

Lue lisää:

Lisää luettavaa