Tiesitkö? Shigeru Miyamoto palkattiin Nintendolle hänen tekemiensä henkarien ansiosta / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Shigeru Miyamoto palkattiin Nintendolle hänen tekemiensä henkarien ansiosta

23.02.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
3
Tiesitkö? Shigeru Miyamoto palkattiin Nintendolle hänen tekemiensä henkarien ansiosta

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Ensimmäisten seitsemän vuosikymmenensä aikana Nintendo keskittyi valmistamaan pelikortteja. Vuonna 1889 perustettu yhtiö kuitenkin katsoi ennen pitkää tarpeelliseksi alkaa laajentaa toimintaansa, ja 50-luvulta aina 70-luvulle teki mielikuvituksekkaita vierailuja esimerkiksi taksien ja pikanuudelien maailmaan. 60- ja 70-lukujen taitteessa firman fokus alkoi kuitenkin siirtyä leluihin ja peleihin.

70-luvulla tapahtui jotain muutakin Nintendon tulevaisuuden mullistavaa. Vuonna 1977 nuori Shigeru Miyamoto palkattiin yhtiön palvelukseen. Miyamotolla oli plakkarissaan taideyliopistosta saamansa tuotesuunnittelijan paperit sekä intohimo sarjakuviin ja leluntekoon. Ennen työllistymistään Miyamoto oli kipuillut kiinnostuksen kohteidensa kanssa yrittäessään keksiä, kuinka jokin niistä olisi muutettavissa kylmäksi käteiseksi. Lopulta hänen sai haastattelun Nintendoa johtaneen Hiroshi Yamauchin kanssa oman isän ja Yamauchin välisen yhteisen tutun kautta.

Yamauchi suhtautui nuoreen taiteilijaan aluksi nihkeästi: yhtiö tarvitsi suunnittelijoita ja insinöörejä, ei taiteilijoita. Miyamoton innostus alaa kohtaan kuitenkin sai Yamauchin tarjoamaan tälle mahdollisuutta. Yamauchi pyysi Miyamotoa ideoimaan joitakin lapsille suunnattuja tuotteita ja palaamaan sitten takaisin.

Kun Miyamoto palasi, hänellä oli mukanaan luonnoksia sekä kaksi lapsille tarkoitettua vaateripustinta. Ne olivat kirkasvärisiä, pehmeästä puusta elefantin ja varisten muotoon veistettyjä. Luonnokset, henkarit ja Miyamoton asenne riittivät vakuuttamaan toimitusjohtajan: hänet palkattiin Nintendon ensimmäiseksi taiteilijaksi. Yhtiöllä ei tuohon aikaan ollut edes tarvetta täyspäiväiselle taiteilijalle, mutta Yamauchi näki Miyamotossa jotain ja halusi tämän kattonsa alle.

Yamauchin vaisto osoittautui oikeaksi vain viisi vuotta myöhemmin. Nintendo oli julkaissut vuonna 1980 Radar Scope -räiskintäpelin, mutta se ei ollut menestynyt Yhdysvalloissa halutulla tavalla. Yhtiön käsiin jäi pari tuhatta myymätöntä kolikkopelikabinettia. Yamauchi pyysi Miyamotoa suunnittelemaan kabinetteihin uuden pelin. Vuonna 1981 Miyamoton suunnittelema Donkey Kong näki päivänvalon. Peli osoittautui niin suureksi menestykseksi, että Nintendon Amerikan toimipisteen johtaja Minoru Arakawa joutui siirtämään osan kabinettien tuotannosta Japanista Yhdysvaltoihin, jotta tarjonnalla olisi ollut mitään mahdollisuuksia pysyä kysynnän perässä.

Myös Miyamotolle Donkey Kongin suosio oli voitto: seuraavan viiden vuoden kuluessa hän loi myös Super Marion ja The Legend of Zeldan ja pönkitti paikkansa videopelien kaanonissa.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Miyamoto suunnitteli ennen Donkey Kongia mm. Color TV-Game 15 ja Color TV Block Kusure -konsolit:
https://www.giantbomb.com/color-tvgame-15/3055-6115/

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu
Lainaus Izmou

Miyamoto suunnitteli ennen Donkey Kongia mm. Color TV-Game 15 ja Color TV Block Kusure -konsolit:

Eka Color TV-Gamehan (eli 15) ei ollut Miyamoton hanke ja myöhemmät lähinnä perustuivat siihen suunnittelullaan, miksi Donkey Kong on tavanomaisesti nähty tämän keskeisimpänä läpimurtona.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus Riepu

Eka Color TV-Gamehan (eli 15) ei ollut Miyamoton hanke ja myöhemmät lähinnä perustuivat siihen suunnittelullaan, miksi Donkey Kong on tavanomaisesti nähty tämän keskeisimpänä läpimurtona.

Joo, eihän noi mitään suuria hittejä ollut (periaatteessa kloonilaitteita) ainakaan verrattuna Famicomiin ja junior-suunnittelijana taisi olla mukana, mutta pointti oli, että Donkey Kong ei ollut miehen aivan ensimmäinen kosketus videopeleihin.

Nähtävästi joo Color TV-Game Racing 112 olisi eka projekti, jossa Miyamoto oli mukana, eikä Color TV-Game 15.
https://kotaku.com/nintendos-first-console-is-one-youve-never-played-5785568
http://gamester81.com/history-of-consoles-nintendos-color-tv-game-consoles-1977-1979/

Nostoja