Tiesitkö? Shinji Mikami kehotti Ace Attorneyn luojaa luopumaan sarjasta

Tiesitkö, että Shu Takumin esimies Shinji Mikami ei luottanut, että oikeussalimysteeri riittäisi kantamaan peliä ja yritti suostutella Takumia luopumaan ajatuksesta? Lue Ace Attorney -sarjan syntyvaiheista täältä!

12.9.2021 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Ace Attorney -sarjan faneilla oli kuun vaihteessa aihetta juhlaan, kun The Great Ace Attorney Chronicles julkaistiin maailmanlaajuisesti. Kahden pelin paketti sisältää Japanissa vuonna 2015 ilmestyneen The Great Ace Attorney: Adventuresin, sekä vuonna 2017 julkaistun jatko-osa The Great Ace Attorney 2: Resolven.

Tänä syksynä 20-vuotisjuhlaansa viettävä pelisarja sai alkunsa vuonna 2000, kun Capcomilla yritettiin kannustaa erityisesti nuoria työntekijöitä ideoimaan. Siihen aikaan toista Dino Crisistä työstänyt, muun muassa Resident Evilin isänä tunnettu Shinji Mikami kannusti studioon hiljattain työskentelemään päätynyttä Shu Takumia työstämään omaa projektiaan. Takumin esimiehenä toiminut Mikami lupasi, että kun Dino Crisis olisi valmis, Takumi saisi kuusi kuukautta aikaa tehdä mitä ikinä halusi.

Takumi oli tullut Capcomille toiveenaan päästä tekemään nimenomaan mysteeripelejä. Hänen alkuperäisessä konseptissaan pelaaja oli etsivä, joka ratkoi mysteereitä. Mikamilla ei ollut luottoa konseptiin.

– Vaikka minulla oli olevinaan vapaat kädet, hän neuvoi minua tekemästä peliä, joka perustuu oikeudenkäynteihin! Hän soitti minulle kesälomalla – olin työskennellyt ankarasti projektin parissa, ja hän kehotti minua luopumaan siitä, Takumi on muistellut haastattelussa.

Vastaanotto Capcomilla ei muutenkaan ollut erityisen positiivinen. Oikeuslaitos ei mielikuvina varsinaisesti tihkunut helposti peliksi muutettavaa fiilistä, minkä lisäksi yhtiö pelkäsi pelin menevän liian monimutkaiseksi, jos lakia sotkettaisiin mukaan.

Takumin vastaus epäilyihin oli hioa konseptia. Hänen nyrkkisääntönsä oli, että jos pelissä oli ajatus, josta muut eivät pitäneet, hän kehittäisi tilalle jotain, joka olisi hieman erilaista mutta sisältäisi alkuperäisen ajatuksen ytimen. Hänelle oli tärkeää, että sekä pulmat että pelin hahmogalleria olisivat hauskoja ja mieleenpainuvia. Hiominen puri, ja Phoenix Wright: Ace Attorney julkaistiin Japanissa lokakuussa 2001.

Alkuperäisessä suunnitelmassa peli alkaa siitä, kun etsivä löytää toimistostaan asiakkaanaan olleen juristin ruumiin, ja päätyy itse epäillyksi. Ideoita pyöritellessään Takumi tuli kuitenkin siihen lopputulokseen, että mekaanisesti peli nojaisi pääsääntöisesti siihen, että pelaaja yrittäisi paljastaa valheita ja ristiriitoja. Tämä ei kytkeytynyt riittävän vahvasti etsivän työnkuvaan, minkä lisäksi etsivä oli Takumin mukaan aavistuksen kulunut hahmo päähenkilöksi.

– Kysyin itseltäni, minkä tyyppinen ammattilainen kohtaisi epäillyn ja paljastaisi tämän ristiriitaiset lausunnot. Vastaus, totta kai, oli lakimies.

Lue lisää:

Lisää luettavaa