Tiesitkö? Shinji Mikami suunnitteli SNES-kulttipeli Aladdinin / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Shinji Mikami suunnitteli SNES-kulttipeli Aladdinin

23.05.2021 // Kirjoittanut: Ida Suominen
1
Tiesitkö? Shinji Mikami suunnitteli SNES-kulttipeli Aladdinin

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Shinji Mikami tunnetaan todennäköisesti parhaiten työstään Resident Evil -pelien parissa. Hän oli remmissä aina neljänteen osaan asti, minkä jälkeen hän lähti Capcomilta ja on sittemmin ollut mukana esimerkiksi The Evil Within -pelien kehityksessä. Kannuksensa Mikami ansaitsi kuitenkin lisenssipelien parissa.

Mikami aloitti pelialalla vuonna 1990 saadessaan työpaikan Capcomilta. Hänen työhakemuksensa hylättiin ensin, mutta viikkoa myöhemmin yhtiöltä tuli soitto, että hän saisi kuin saisikin paikan. Hänen ensimmäinen pelinsä Capcomilla oli tietovisapeli Hatena? no Daibouken. Tietovisailun jälkeen Mikami ajautui Disney-putkeen: vuosien 1991 ja 1993 välillä hän oli mukana kolmessa Disneyn elokuviin perustuvassa projektissa. Yksi näistä oli omanlaistaan kulttimainetta nauttiva Disney’s Aladdin, joka kiipesi Street Fighter 2:n jälkeen Capcomin kaikkien aikojen menestyneimmäksi SNES-peliksi. Mikami oli projektissa mukana suunnittelijana.

Aladdinista kehitettiin kaksi versiota: Capcomin Nintendolle tekemä ja Virgin Gamesin Segalle tekemä. Pelit arvosteltiin suurin piirtein tasavahvoiksi, mutta myynnillisesti Sega-versio pyyhki Capcomin pelillä lattiaa: siinä missä Capcomin Aladdin myi 1,8 miljoonaa kappaletta, meni Virgin Gamesin Aladdinia nelisen miljoonaa. Sekä Mikami että Virgin Gamesin pelin ohjannut David Perry ovat kuitenkin vuosien saatossa raottaneet sanaisia arkkujaan siitä, kumpi versio on tosiasiassa parempi.

– Jos en olisi ollut itse tekemässä SNES-versiota, ostaisin luultavasti Sega Genesikselle julkaistun Aladdinin. Animaation puolesta Genesiksen versio on parempi. Ja siinä Aladdinilla oli miekka – minäkin olisin halunnut meidän peliimme miekan, Mikami on ilmoittanut kantansa.

– Minä olen puolueellinen, koska olin mukana tekemässä Sega-versiota. Pelin animaatio oli kyllä komeaa, mutta mehän saimme apua Disneyn animaattoreilta. Joten itse kääntäisin Mikamin näkemyksen toisin päin: jos en olisi ollut tekemässä Genesis-versiota, ostaisin luultavasti SNES-version, on Perry puolestaan todennut.

Sekä Capcomin että Virgin Gamesin Aladdinit julkaistiin loppuvuodesta 1993, vuosi elokuvan ilmestymisen jälkeen. Kun Mikami oli saanut taputeltua Aladdinin julkaisukuntoon, hän siirtyi seuraavaan projektiinsa: Capcomilla oli suunnitteilla Sweet Home -kauhupelin uusioversio, jonka Mikami ohjaisi. Projekti eli kehityksen varrella, ja vuonna 1996 julkaistiin Biohazard, eli länsimaisittain Resident Evil.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Omassa nuoruudessani pelasin Virginin Aladdinia PC:llä ja SNES-peliä näin vain serkun lahjoittamien Nintendo-lehden sivuilla. Emulaattorin kautta sain viimein pelattua sen ja rehellisesti, pidän Capcomin pelistä enemmän. SNES-pelin tasoloikka oli huomattavasti hiotumpaa ja vaikeustaso reilumpi. Virgin-pelin PC-versio oli tasoloikaltaan raivostuttava, mikä nostatti vaikeustasoa keinotekoisesti. Oli se sitten täydellisesti ajoitettavat hypyt, se että kamera ei selkeästi näyttänyt mihin olit laskeutumassa, fall damage ja että tässäkin pelissä vesi tappaa sinut. Megadrive-versiota pelasin kanssa emulaattorilla ja se on vieläkin pahempi. Miekkailusta on tehty Prince of Persian tapaista ajoitettua ja hidasta nappulan painelua (PC:llä voit vain rämpyttää ja tuhota vihollisen jopa iskemällä heitä miekkaan) mikä oli turhauttavaa koska haluan vain pelata peliä. Myös hyppyfysiikat ei toimi yhtä hyvin kun PC:llä. Aladdinilla ei ole kahta juoksunopeutta, mutta silti sen nopeamman juoksun vaativa pitkäloikka, joka ei jostain syystä aktivoitunut kun sitä olisi tarvinnut pitkän juoksun jälkeen.

Eli omasta mielestäni: SNES>PC>Megadrive/Genesis.

Nostoja