Tiesitkö? Silent Hill 2 sai innoituksensa Tomb Raiderista

Tiesitkö, että kehitystiimin työskentelytavan vuoksi Silent Hill 2 sai tarinansa nopeammin kuin sarjan ensimmäinen osa? Lue suunnitteluprosessista täältä!

26.3.2023 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Uutisoimme muutama päivä sitten Silent Hill 2:n uusioversiota kehittävän Bloober Teamin paljastaneen, että työn alla oleva peli on likipitäen valmis. Alkuperäisen pelin julkaisusta tulee tämän vuoden lopussa 22 vuotta. Ensimmäinen Silent Hill oli hitti. Jatko-osan tuottaja Akihiro Imamura on kertonut IGN:n haastattelussa, että päätös tehdä pelille jatkoa oli ensisijaisesti toki kaupallinen, mutta että tiimi oli ykkösosan kohdalla turhautunut PlayStationin teknisiin rajoitteisiin ja halusi nähdä, mitä seuraavan sukupolven konsolilla oli mahdollista saada aikaan. Yksi Imamuran omista suosikeista konsolinvaihdoksen yhteydessä on efekti, jonka pelaajahahmo James Sunderlandin taskulamppu luo.

– Sumu on fantastista, mutta itse pidän eniten hirviöiden heittämistä varjoista, kun päähenkilön taskulamppu valaisee ne. Koska se on spottivalo, hirviön varjo seinällä käy suuremmaksi kun se tulee lähemmäs pelaajaa.

Silent Hill 2:n innoittajia olivat ensimmäisen osan lisäksi Alone in the Dark ja 3D-maailmojen kehittämisen suhteen Tomb Raider. Elokuvapuolella inspiraatiota haettiin esimerkiksi Jaakobin painajaisesta, David Lynchin elokuvista ja David Cronenbergiltä.

– Kun teimme ensimmäistä Silent Hilliä, teimme ensin vain jotain karmivaa ja sitten siirryimme miettimään juonta. Yleisesti ottaen suunnittelimme ensimmäisenä pelottavat ympäristöt ja sen jälkeen päätimme, mitä ympäristössä tarinan puolesta tapahtuisi. Kun ryhdyimme kehittämään Silent Hill 2:ta, tiesimme jo suurin piirtein, miltä maailma näyttää, joten pystyimme rakentamaan koko tarinan ennen kuin suunnittelimme itse pelin, tekijätiimissä työskennellyt CG- ja hahmotaiteilija Takayoshi Sato on kertonut haastattelussa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa