Tiesitkö? Simien outoa kieltä kuultiin peleissä jo ennen ensimmäistä The Simsiä / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Simien outoa kieltä kuultiin peleissä jo ennen ensimmäistä The Simsiä

19.01.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Simien outoa kieltä kuultiin peleissä jo ennen ensimmäistä The Simsiä

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Sul sul! Jokainen The Sims -sarjaa pelannut tietää kaksi asiaa: näillä digitaalisilla marioneteilla on paljon sanottavaa, eikä niiden puheesta ota mitään selkoa. Vuonna 2000 ilmestynyt The Sims ei kuitenkaan ollut ensimmäinen peli, jossa simien käsittämätöntä mongerrusta, simlishiä, päästiin kuulemaan.

Kun lentosimulaattori SimCopter ilmestyi vuonna 1996, tehtävillä pelastettavat hahmot kommunikoivat kielellä, jota yleisesti pidetään proto-simlishinä. Se muodostuu lähinnä sanoja etäisesti muistuttavista äännähdyksistä, jotka välittävät jonkinlaista tunnetilaa. Simlishiä jatkokehiteltiin The Simsiä varten, ja lopputulosta voi jo likipitäen kutsua kieleksi.

The Simsin luoja Will Wright halusi luomustensa puhuvan kuvitteellista kieltä ruokkiakseen pelaajan mielikuvitusta. Hän oli sitä mieltä, että jos pelaajan haluaisi kertovan pelissä omaa tarinaansa, tuttu kieli rajoittaisi kerronnan mahdollisuuksia. Lisäksi häntä huolestutti, että rajallinen määrä fraaseja pelissä, joka rakentuu arjen ja päivittäisten askareiden ympärille, kävisi nopeasti puuduttavaksi, mikäli pelaaja ymmärtäisi jokaisen sanan.

Kun simlish oli kehitteillä, Wright tiimeineen alkoi tehdä kokeiluja: he yrittivät pohjata simlishin kouralliseen aitoja kieliä. He testasivat ainakin ukrainaa, viroa ja Filippiineillä puhuttua tagalogia. Lisäksi Wright oli inspiroitunut toisen maailmansodan aikaisista navajosotilaista, jotka kehittivät navajon pohjalta koodikielen. Aitojen kielten hyödyntämisestä kuitenkin luovuttiin lopulta: yrityksistä huolimatta keinotekoisesta kielestä tuli itseään toistavaa. Ratkaisu oli loppujen lopuksi odotettua yksinkertaisempi. Wright palkkasi kaksi näyttelijää paikallisesta improvisaatioryhmästä, laittoi nämä nauhoituskoppiin ja kertoi, mitä tarvitsi. Lopputulos oli sekoitus kummallista SimCopter-henkistä muminaa ja päättäväisesti puhuttua siansaksaa – simlish oli syntynyt.

Lue lisää: