”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

The Sims on pelisarja, jossa epäilyttävän moni pelaajahahmo on vuosien varrella kohdannut loppunsa traagisissa onnettomuuksissa, joihin liittyvät ovettomat takkahuoneet täynnä mattoja ja huonekasveja. Taide jäljittelee elämää: pelisarja nimittäin syntyi rakennuspalon tuhkasta.

Vuonna 1991 Kaliforniassa sijaitsevaa Oaklandin kaupunkia koetteli asutusalueelle levinnyt maastopalo, joka tuhosi 620 hehtaarin alueella reilut kolme tuhatta asumusta ja tappoi tai vahingoitti 170 henkeä. Yksi kotinsa menettäneistä oli pelinkehittäjä Will Wright, joka oli ansainnut kannuksensa vuonna 1989 ilmestyneen SimCityn luojana. Kun Wright viikko palon jälkeen pääsi palaamaan kotiinsa, ei rakennuksen paikalla seissyt muuta kuin hiiltynyt savupiippu.

– Aloin kartoittaa materiaalisia tarpeitani: hammasharja, alusvaatteet, auto, talo… Se sai minut miettimään kaikkia niitä tavaroita, joita meillä on ja sitä kuinka ostamme niitä tietyistä syistä. Miksi tarvitsemme tätä tai tuota tavaraa? Miksi uskomme, että jonkin omistaminen tekee meidät onnellisemmiksi?

Wright on verrannut mietteitään Maslow’n teoriaan tarvehierarkiasta, jonka mukaan ihmisen on tyydytettävä perustarpeensa ennen kuin alkaa etsiä tyydytystä vähemmän tärkeille tarpeille. Pohdinta synnytti kipinän The Simsiin: Wright alkoi pohtia, millaisista rakennuspalikoista elämä koostuu. Hän on kertonut, että pohdiskelut saivat elämän näyttäytymään melkein kuin työn alla olevana projektina. Pelisuunnittelua edesauttoi myös Wrightin kiinnostus arkkitehtuuria kohtaan. Ensin pelin ydin muodostui lähinnä rakentamisesta, tarpeista ja asumisen ja tarpeiden kohtaamisesta. Myöhemmin kehityksen aikana mukaan tulivat myös sosiaaliset suhteet.

The Sims esiteltiin vuoden 1999 E3-messuilla, missä se nousi altavastaajan paikalta kaikkien huulille. Peli ilmestyi yhdeksän vuotta Oaklandin maastopalon jälkeen, vuonna 2000. Wright osallistui ensimmäisen osan lisäksi The Sims Onlinen ja The Sims 2:n kehitykseen, minkä jälkeen jätti sarjan taakseen. Myöhemmin hänen kädenjälkensä on näkynyt Sporessa. Tällä hetkellä hän työstää mobiilipeli Proxia, joka julkistettiin maaliskuussa 2018, mutta jonka ilmestymispäivästä ei ole vielä tietoa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa