Tiesitkö? Sly Raccoon alkoi vitsistä

Tiesitkö, että vuosituhannen alussa PlayStationilla rötöstellyt pesukarhukelmi syntyi osittain tekijöiden välisen läpän pohjalta? Lue kehityksen alkumetreistä täältä!

7.3.2021 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Sly Cooper oli monelle vuosituhannen alussa lapsuuttaan eläneelle ensikosketus – tai ainakin yksi ensimmäisistä kontakteista – hiiviskelypeleihin. Kleptomaniaan taipuvainen pesukarhu eli kultakauttaan vuosien 2002 ja 2005 välillä, kun alkuperäistä trilogiaa julkaistiin, mutta sarja on sittemmin nähnyt myös HD-remasteroinnin, neljännen osan, sekä nelospeliin kytkeytyvän mobiilipelin.

Kun Slyn kehittäjä Sucker Punch Productions oli saanut ensimmäisen pelinsä, Rocket: Robot on Wheelsin taputeltua, oli aika alkaa kypsytellä seuraavaa projektia. Rocket ei saanut järin ihmeellistä vastaanottoa, mutta studio päätti kuitenkin ammentaa siitä seuraavaan peliinsä, ainakin tavallaan. Pelin pahis oli ollut pesukarhu, joten tuntui sopivalta tehdä pesukarhusta tulevan pelin päähenkilö.

– Lisäksi ajatus siitä, kuinka pesukarhu pukisi varkaan naamion ylleen, oli meistä jotenkin ihan hervottoman hauska. Ja siitä se kai alkoi: idea alkaa kehittää Sly Cooperia lähti siitä, Sucker Punchia perustamassa ollut Brian Fleming on kertonut.

Vaikka Sucker Punchilla oli Slyn kehityksen aikaan hyvät välit Rocketin julkaisseeseen Ubisoftiin, studio halusi punnita eri julkaisijoita. Heidän ynnäilyjensä lopputuloksena oli toteamus, että menestyneimmät tasoloikat olivat niitä, joiden julkaisijoiksi oli saatu konsolivalmistaja. Tämä johti yhteistyöhön Sucker Punchin ja Sonyn kesken, ja samalla kevensi studion työtaakkaa: peliä ei tarvitsisi kehittää kuin yhtä alustaa varten.

Loppuvuodesta 2002 ilmestynyt Sly Cooper and the Thievius Raccoonus oli hitti, ja Sucker Punchia alettiin vähän kerrassaan verrata muihin Sonyn kanssa työskenteleviin studioihin, kuten Insomniaciin ja Naughty Dogiin. Pienelle, kohtalaisen vähän aikaa olemassa olleelle studiolle se oli sekä imartelevaa että aavistuksen pelottavaa. Sittemmin studiot ovat tehneet kulissien takana yhteistyötä esimerkiksi koodinpätkien vaihtelun merkeissä.

Eräässä haastattelussa spekuloitiin, voisiko Slysta tulla PlayStationin maskotti tai lippulaivasarja. Studiolta todettiin, että asian päättäisivät viime kädessä pelaajat, ja että peli oli kyllä otettu todella hyvin vastaan. Varsinaista maskottia Slysta ei koskaan tullut, mutta pulloharjahäntäinen pitkäkyntinen on esiintynyt PlayStationin kirkkaimpia tähtiä yhteen lossauttavissa crossover-peleissä, kuten PlayStation All-Stars Battle Royale. Slyn seikkailujen viimeisin etappi, vuonna 2014 ilmestynyt Sanzaru Gamesin kehittämä Sly Cooper: Thieves in Time otettiin verrattain hyvin vastaan, mutta pelin saamat arvostelut olivat silti sarjan heikoimpia. 

Lue lisää:

Lisää luettavaa