Tiesitkö? Sly Raccoon alkoi vitsistä / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Sly Raccoon alkoi vitsistä

7.03.2021 // Kirjoittanut: Ida Suominen
7
Tiesitkö? Sly Raccoon alkoi vitsistä

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Sly Cooper oli monelle vuosituhannen alussa lapsuuttaan eläneelle ensikosketus – tai ainakin yksi ensimmäisistä kontakteista – hiiviskelypeleihin. Kleptomaniaan taipuvainen pesukarhu eli kultakauttaan vuosien 2002 ja 2005 välillä, kun alkuperäistä trilogiaa julkaistiin, mutta sarja on sittemmin nähnyt myös HD-remasteroinnin, neljännen osan, sekä nelospeliin kytkeytyvän mobiilipelin.

Kun Slyn kehittäjä Sucker Punch Productions oli saanut ensimmäisen pelinsä, Rocket: Robot on Wheelsin taputeltua, oli aika alkaa kypsytellä seuraavaa projektia. Rocket ei saanut järin ihmeellistä vastaanottoa, mutta studio päätti kuitenkin ammentaa siitä seuraavaan peliinsä, ainakin tavallaan. Pelin pahis oli ollut pesukarhu, joten tuntui sopivalta tehdä pesukarhusta tulevan pelin päähenkilö.

– Lisäksi ajatus siitä, kuinka pesukarhu pukisi varkaan naamion ylleen, oli meistä jotenkin ihan hervottoman hauska. Ja siitä se kai alkoi: idea alkaa kehittää Sly Cooperia lähti siitä, Sucker Punchia perustamassa ollut Brian Fleming on kertonut.

Vaikka Sucker Punchilla oli Slyn kehityksen aikaan hyvät välit Rocketin julkaisseeseen Ubisoftiin, studio halusi punnita eri julkaisijoita. Heidän ynnäilyjensä lopputuloksena oli toteamus, että menestyneimmät tasoloikat olivat niitä, joiden julkaisijoiksi oli saatu konsolivalmistaja. Tämä johti yhteistyöhön Sucker Punchin ja Sonyn kesken, ja samalla kevensi studion työtaakkaa: peliä ei tarvitsisi kehittää kuin yhtä alustaa varten.

Loppuvuodesta 2002 ilmestynyt Sly Cooper and the Thievius Raccoonus oli hitti, ja Sucker Punchia alettiin vähän kerrassaan verrata muihin Sonyn kanssa työskenteleviin studioihin, kuten Insomniaciin ja Naughty Dogiin. Pienelle, kohtalaisen vähän aikaa olemassa olleelle studiolle se oli sekä imartelevaa että aavistuksen pelottavaa. Sittemmin studiot ovat tehneet kulissien takana yhteistyötä esimerkiksi koodinpätkien vaihtelun merkeissä.

Eräässä haastattelussa spekuloitiin, voisiko Slysta tulla PlayStationin maskotti tai lippulaivasarja. Studiolta todettiin, että asian päättäisivät viime kädessä pelaajat, ja että peli oli kyllä otettu todella hyvin vastaan. Varsinaista maskottia Slysta ei koskaan tullut, mutta pulloharjahäntäinen pitkäkyntinen on esiintynyt PlayStationin kirkkaimpia tähtiä yhteen lossauttavissa crossover-peleissä, kuten PlayStation All-Stars Battle Royale. Slyn seikkailujen viimeisin etappi, vuonna 2014 ilmestynyt Sanzaru Gamesin kehittämä Sly Cooper: Thieves in Time otettiin verrattain hyvin vastaan, mutta pelin saamat arvostelut olivat silti sarjan heikoimpia. 

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Sly 2:ssa löytyy ihan Rocketin oma hautakivi jälkimmäisessä Prahan osuudessa.

Lainaus

Slyn seikkailujen viimeisin etappi, vuonna 2014 ilmestynyt Sanzaru Gamesin kehittämä Sly Cooper: Thieves in Time otettiin verrattain hyvin vastaan, mutta pelin saamat arvostelut olivat silti sarjan heikoimpia.

Mitä äsken vilkaisin esim. Metacriticciä ja Wikipediaa, virallisten arvostelijoiden mielestä pelin suurimmat ongelmat olivat mm. pitkät latausajat, turhauttavat liikkeentunnistus-osuudet, cliffhanger-lopetus sekä liika tuudittautuminen vanhaan.

Bongasin peräti YHDEN arvostelun, joka mainitsi sen minulle pahimman ongelman: pelin dialogin. Kuinka lapsellisen rasittavaa se usein oli ja kuinka peli yritti ihan liikaa olla "hauska", jatkuvasti. Ko. arvostelija sanoi turvautuneensa välillä jopa pelin mykistykseen.

Eikä Sly 4:n lapsellinen dialogi ole sen ainoa käsikirjoitukseen liittyvä ongelma, vaan ne ongelmat ulottuvat myös hahmonkehitykseen sekä koko pelin juoneen. Tällä tyypillä on vajaan tunnin mittainen katsaus, jossa hän perkaa perusteellisesti Sly 4:n ongelmakohtia, verraten niitä aiempien pelien hahmonkehitykseen yms..

Harmittavinta Sly 4:n kohdalla on kaikki se hukattu potentiaali. Itsekin tuskailin noiden liikkeentunnistusta vaativien minipelien kanssa, saaden ne kuitenkin läpi. Olen melko varmasti tuskaillut myös noita latausaikoja, vaikken sitä enää muistakaan. Pelin overworldit eivät myöskään olleet yhtä selkeitä kuin Sucker Punchin vastaavat, vaan niihin "eksyi" helpommin. Kenttien eri alueet näyttivät liian identtiseltä keskenään, vaikka niihin oli koitettu laittaa kiintopisteitä.

Mutta pääpiirteissään, pelin alkuasetelma aikamatkailusta oli kiehtova. Pelin graafinen ilme oli ihan nätti. Itse pelattavuus oli valtaosin viihdyttävää ja monipuolista, enkä koe, että pelin olisi pitänyt kehittyä jotenkin reippasti "enemmän" PS3:lle. Mutta valitettavasti, nuo kaikki osuudet yhteen nitova liima, pelin sydän sekä sielu, ovat kuin jonkun 12-vuotiaan AO3-harrastajan kynäilemiä. Koitahan siinä sitten nauttia pelin vahvuuksista, kun sen tarinalliset osuudet sekä loputon dialogiripuli ajavat sinut seinähulluuden partaalle.

Olin taannoin näkevinään artikkelin jossain, että Sucker Punch olisi kiinnostunut palaamaan vielä Sly:n pariin. Parhaassa tapauksessa nämä viittaisivat kintaalla Sanzarun pökäleelle ja retconnaisivat koko roskan lähtemään taas kolmosen lopusta. Tai aloittisivat ihan uuden tarinan, joko rebootilla tai Slyn tarinaa edeltävällä prequelilla. Mutta Ghost of Tsushiman menestyksen jälkeen, Sucker Punch tuskin haikailee tosissaan Slyn pariin. Samaten tuon Sanzarun pelin täysi sivuuttaminen olisi aika noloa, sillä he loivat koko pelin silkasta intohimosta alkuperäistä sarjaa kohtaan. Sen sivuuttaminen ois vähän niin kuin idoli tuomitsisi jonkun fanitaiteen pelkäksi roskaksi.

Sly 4:n syntyminen "virallisena faniprojektina" ei olisi haitannut, mikäli Sanzarulla olisi ollut pätevämpiä tyyppejä kirjoittamassa sitä. Tyyppejä, jotka olisivat oikeasti ymmärtäneet käsittelemiään hahmoja sekä pelin yleistä huumoria, muuttamatta niitä joksikin lapsellisiksi irvikuviksi. Valitettavasti, heidän lopullinen kädenjälkensä aiheuttaa lähinnä myötähäpeää. Onko tämän pelin OIKEASTI kirjoittaneet jotkut aikuiset eikä kasa (esi)teinejä? Jos lähtisin nyt surffaamaan vaikkapa fanfiction.nettiin, AO3:een yms. fanitarinoiden pesään, niin ei menisi kauaakaan, kun löytäisin jo huomattavasti paremmin kirjoitettua shaibaa. Sucker Punchin-kerronnalle uskollisempaa shaibaa, vieläpä useiden eri kirjoittajien toimesta. Sillä Sanzaru Games ei todellakaan nostanut rimaansa kovin korkealle.

Käyttäjän Lander kuva
Lander

@mecha_no_maniac

Itse pidin Sly nelosesta. Joskin, en yhtä paljoa kuin kolmesta edelisestä. Suurinpina syinä pakotavat motion conroli osiot, vähäinne episodien määrä (1 episodi piti olla vielä, mutta se leikatiin pois) ja pelin cliffhanger lopppu. Tarina ja hahmo asiassa on kyllä ongelmia, mutta jotenkin kestin ne. Itse kun en ole dialogian analysoija, niin en osaa sanoa onko se lapsellista.

Toivoisin kyllä, että Sucker tekisi vielä sarjaa. Jos toki he tekisivät niin joko reeboot, uusi nelonen joka ingoraa aiemman kokonaan tai esiosa.

Käyttäjän N0b0 kuva
N0b0

Itsekkään en sly 4:sta oikein välittänyt. (Hyvä tasoloikka peli, mutta huono Sly peli) Se jotenkin unohti kaikki aikaisempien pelien tapahtumat. Lisäksi samaa mieltä että huumori oli todella lapsellista. Tottakai lapsille tehty peli enimmäkseen.
Tarinastakaan en koskaan välittänyt ja tietyt käänteet pelissä olivat outoja.
2 ensimmäistä esi-isää olivat hyviä, erilaisia ja hauskoja pelata, loput sitten olikin taas sitä samaa vanhaa...
Jotenkin tuntui että pelistä oltiin tehty järjettömän helppo. Hakkerointi ei oikein ollut haastavaa ja pomotaisteluissa oli enemmän checkpointteja kuin sly 1-3 yhteensä.

Jos jotain hyvää niin mapit olivat hienoja sekä monipuolisia ja jotkut tehosteet olivat hauskoja, sekä pullojen tuonti takaisin oli kiva juttu.

Mitä tulee pelin cliffhanger loppuun, johtuu se siitä että meinasivat tuoda dlc:n jolla tekisivät pelin loppuun, mutta Sony ei näyttänyt projektille vihreää valoa mikä on sääli.

Jos tekevät joskus uuden Sly pelin niin toivoisin että unohtaisivat sly tit tapahtumat ja tekisivät todellisen jatko-osan sly 3:lle.
Hieno pelisarja kaiken kaikkiaan.

Käyttäjän PhceeTherion kuva
PhceeTherion

Sly trilogia on kyllä loistava, pidän etenkin kolmosesta sen pelattavuuden monipuolisuuden vuoksi, joskin pääkolmikon tiukka keikkasuunnittelu ja hahmonkehitys sekä kerättävät pullot nostavat kakkosen melkein yhtä lähelle. Ekassa pelissä pidin etenkin tarinasta, mutta siinä SuckerPunch tuntui vielä hakevan Slylle pelillisesti toimivinta reseptiä.

Thieves in Time on ainoa joka on vielä pelaamatta, joten siitä en sano vielä mitään. Suunnittelen kyllä antavani sillekin mahiksen, kunhan aikaa löytyy.

Mitäköhän sille suunnitteilla olleelle elokuvalle kävi?

Käyttäjän N0b0 kuva
N0b0
Lainaus PhceeTherion

Mitäköhän sille suunnitteilla olleelle elokuvalle kävi?

Rainmaker studio on sanonut että ovat lopettaneet sen kehittämisen.
Tämä taisi tulla tietoon 2017

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus PhceeTherion

Mitäköhän sille suunnitteilla olleelle elokuvalle kävi?

Ainakin 2018 uutisoitiin, että projekti olisi muutettu elokuvasta tv-sarjaksi ja että siitä vastaisi siten eri porukka, kuin leffaa aiemmin työstänyt Rainmaker (joka tosiaan laittoi pillit pussiin). Mitä Wikipediasta luin, niin ilmeisesti ainakin osasyy Rainmakerin ratkaisulle oli Ratchet & Clank-leffan floppaus.

Alkujaan, tuon tv-sarjan ois pitänyt puolestaan debytoida jo vuoden 2019 loppupuolella ja sarjan jälkimmäinen puolisko olisi näytetty vuonna 2020... Ja sitten, mitään ei kuulunut. Eli tämä Sly Cooper leffa/tv-sarja projekti on talsinut kehityshelvetissä jo kauan ennen kuin korona pisti kaiken sekaisin.

Veikkaankin, että seuraava uutinen mitä asiasta enää kuullaan (jos kuullaan), on myös tuon tv-sarjan peruuntuminen, samalla lailla kuin Klonoa-leffakin lopulta peruuntui. Klonoan kohdalla kyse oli vielä sen verran niche-pelisarjasta, etten yllättynyt, mutta Sly Cooperilla olisi luullut riittävän vielä nostetta tämän projektin toteutumiseen. Vaikka toisaalta, onhan tuo Uncharted-leffakin soutanut ja huopanut vaikka kuinka pitkään. Siitä projektista sentään kuullaan elonmerkkejä säännöllisin väliajoin.

Näyttääkin siltä, että mikään Pokemonia taikka Soniccia pienemmät, lapsiystävälliset-franchiset eivät enää voi saada leffaprojektejaan (tai edes tv-sarjojaan) kovin hevillä läpi.

Käyttäjän Lander kuva
Lander

Se onkin harmi, ettei Sly elokuva tai tv sarja näytä koskaan tulevan. Vaikka elokuvan esi trailerissa hahmojen desingit (etenkin Bentlyn ja Murrayn) olivat niin ja näin, niin olin antamassa tilaisuuden.

1 toinen keino herätää Sly henkiin olisi Crashin ja Syprhon kaltainen remasterd/remake trilogia PS5:ellä. Sony luultavasti ei ole kiinosttunut, että saataa olla vain unelma tuo.

Nostoja