Tiesitkö? Space Invadersin luoja ei osaa pelata omaa peliään

Tiesitkö, että pelihalliklassikko Space Invadersin luoja pääsee nipin napin oman pelinsä ensimmäisen tason läpi? Lue salaisuudesta täältä!

18.8.2019 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Mies arcadeklassikko Space Invadersin takana – Tomohiro Nishikado – on äärettömän huono videopeleissä. Asia oli pitkään tarkoin varjeltu salaisuus: Nishikado ei hiiskunut toistaitoisuudestaan kenellekään. Vuonna 2013 hän myönsi asian The New Yorkerin haastattelussa, 35 vuotta pelin ilmestymisen jälkeen.

Koska Nishikado pääsi itse nipin napin ensimmäisen tason läpi, hänen oli luotettava pelin vaikeutta säätäessään pelkästään sitä testanneiden työtoverien näkemyksiin.

– Jos vaikeustaso olisi ollut ainoastaan minun kokemuksestani kiinni, Space Invadersista olisi tullut huomattavasti helpompi peli, Nishikado on kertonut.

Myös studio Taiton, jonka katon alla peli kehitettiin, johtoporras oli epäileväinen haastavuuden suhteen. Nishikadon mukaan hänen esitellessään työn alla olevan Space Invadersin heille, he eivät olleet vakuuttuneita.

– He eivät pysyneet pelin tahdissa.

Inspiraatio Space Invadersiin tuli Steve Jobsin ja Steve Wozniakin pallottelupeli Breakoutista. Nishikado oli aivan Breakoutin lumoissa ja halusi tehdä jotain vielä sitäkin parempaa.

– Koin, että Breakoutin viehätys syntyi siitä, että sai tuhottua tietyn määrän kohteita ja sillä tavoin siirryttyä seuraavalle tasolle.

Breakoutin paikallaan pysyvät, pallolla murrettavat tiiliskivet Nishikado korvasi liikkuvilla vihollisilla, joita ammutaan tykillä. Ensin ne olivat lentokoneita, mutta niiden liikkeet jäivät nykiviksi. Lentokoneiden tilalle tulivat ihmiset, mutta Taitolla ajatus torpattiin hyvin nopeasti. Lopullinen heureka-hetki tuli, kun Star Warsin suosio alkoi levitä Japaniin.

– Päätin tehdä vihollisista avaruusolentoja hyötyäkseni kasvavasta avaruusbuumista.

Lopullisen muotonsa pelin ikoniset viholliset saivat H. G. Wellsin Maailmojen sodan inspiroimana.

Space Invaders ei aluksi kiinnostanut ketään. Sen suosio alkoi kasvaa vasta muutamien kuukausien kuluttua julkaisusta, kun yhä useampi löysi tiensä sen pariin. Ja kun suosio viimein tuli, se tuli rytinällä. Japanissa puhutaan jopa, että kabinetin käyttämät sadan jenin kolikot olisivat hetkellisesti loppuneet Space Invadersin suosion seurauksena.

– En tiedä, onko se totta. Mutta näin säännöllisesti rekkoja, jotka notkuivat kolikkosäkkien painon alla.

Lue lisää:

Lisää luettavaa