Tiesitkö? Spyrolle suunniteltiin omaa massiivimoninpeliä

Tiesitkö, että ennen Skylandersien nousua Spyroa haluttiin lähteä viemään MMO-maailmaan? Lue suunnitelmista täältä!

11.11.2018 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Activision ja Vivendi yhdistyivät vuonna 2007, toi Vivendi mukanaan Spyro-sarjan omistuksen. Activisionin antaessa alaisuudessaan työskentelevälle Toys for Bob -studiolle vapauden päättää, mihin Vivendin peliin tarttua, valitsi studio pelikansan suosikkilohikäärmeen. Sarjaa oli tuutattu ulos sen ensimmäisestä osasta lähtien kuin Assassin’s Creediä konsanaan, eikä uusimpien pelien suosio juuri päätä huimannut. Toys for Bobilla tiedostettiin, että seikkailua pitäisi tuoreuttaa radikaalisti, mikäli he eivät haluaisi toistaa aikaisempien osien mahalaskua.

Studio kävi läpi useampia kehitysvaihtoehtoja. Pisimmälle ehtinyt suunnitelma oli Spyro’s Kingdom. Tässä sarjan jatkamista koskeva työnjako muuttuu hieman epäselväksi: yhtäältä Toys for Bob tiettävästi työsti omia ideoitaan Spyro’s Kingdomista, toisaalta mukana oli myös toinen studio – Helios Interactive. Helios esitteli Activisionille Spyro’s Kingdomin konseptin, joka olisi massiivimoninpeli, jossa pelattaisiin omalla lohikäärmeellä. Sekä Helioksen että Toys for Bobin versioita suunniteltiin selvästi vetoamaan aikaisempaa vanhempaan yleisöön, kuten nuoriin aikuisiin: Helioksen konseptissa oli mahdollisuus kustomoida omaa lohikäärmeluolaa, minkä lisäksi ilmeisesti molemmissa oli tarkoitus näyttää verta. Kummassakin versiossa tausta-ajatuksena oli, että Spyro olisi aikuinen lohikäärme, jolle pelaaja tekisi tehtäviä.

Activision päätyi torppaamaan Helios Interactiven konseptin. Siitä oli julkaistu jo pelattava, kehitysvaiheessa oleva demo, joka oli saatavilla Helioksen verkkosivuilla useamman vuoden. Toys for Bob puolestaan koki vielä konseptivaiheessa ollessaan, ettei realistinen synkistelymeininki sovi Spyroon ja lähti työstämään versiota, joka kehittyi myöhemmin Skylandersiksi.

Ensi viikolla Spyro saa pitkästä aikaa omaa nimeään kantavan pelin, kun ensimmäiset kolme osaa uudelleenlämmittelevä Spyro Reignited Trilogy tulee kauppoihin 13.11.

Lue lisää:

Lisää luettavaa