”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Alkuvuodesta 2016 ilmestyneeseen farmauspeli Stardew Valleyhyn lisämaustetta etsivä törmää nopeasti erikoiseen modigenreen: isoisän järkyttäviä nukkumaoloja joko parantavat tai pahentavat modit.

Stardew Valley alkaa kohtauksella, jossa sieluttomassa konttorityössä raatava pelaajahahmo saa isoisältään kirjeen, jossa isoisä kertoo jättävänsä palstansa Stardew Valley -nimisessä kylässä pelaajahahmolle. Kohtauksessa isoisä makaa lähinnä retkipöytää muistuttavassa sängyssä. Isoisän vuode on saanut modaajien mielikuvituksen liikkeelle: nopealla haulla modiportaali Nexuksesta löytyy kohtausta kohentelevaa sisältöä, jossa isoisä makoilee muun muassa lattialla, pallomeressä, kirjekuoressa, puukotettuna, keskellä pingisottelua, tai erityisen kylmäävässä ratkaisussa on itse vuode.

Stardew Valleyn kehittänyt Eric ”ConcernedApe” Barone on kertonut Twitter-tilillään, että koko introkohtaus syntyi julkaisupaniikissa.

– Laitoin kohtauksen peliin vajaa kuukausi ennen julkaisua. Ajattelin, että se tarvitsi hiukan osallistavamman aloituksen. Oikeastaan koko isoisäkuvio päätyi mukaan vasta aivan viime hetkillä – nyt hänen rupuinen lavitsansa on kuitenkin kiinteä osa peliä, Barone on kertonut.

Barone kehitti deyyttipeliään neljä vuotta tavoitteenaan tavoittaa jotain ensimmäisten Harvest Moon -pelien hengessä liikkuvaa.

– Niissä oli rikkaat, erityiset maailmat, joihin saattoi uppoutua. Harvest Moonit olivat simppeleitä, mutta niissä oli jotain addiktoivaa: sitä herää joka aamu, tarkastaa maatilansa, ja saa iloa siitä kuinka sato muuttuu hiljakseen siemenistä korjattavaksi kasviksi. Siinä simppeliydessä ja siinä erityisyydessä oli jotain koskettavaa, Barone on kertonut haastattelussa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa