Tiesitkö? Suomen ensimmäinen kaupallinen tietokonepeli kulutti puoli tuntia siirtojen miettimiseen / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Suomen ensimmäinen kaupallinen tietokonepeli kulutti puoli tuntia siirtojen miettimiseen

29.11.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Suomen ensimmäinen kaupallinen tietokonepeli kulutti puoli tuntia siirtojen miettimiseen

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Suomalaisen pelihistorian perustukset vavahtelivat heinäkuussa 2014. Täkäläisen pelialan 30-vuotisjuhlan kesänä paljastui, että Suomessa olikin julkaistu kaupallisia videopelejä monta vuotta luultua aiemmin. Siihen asti ensimmäisenä kaupallisena suomalaispelinä oli pidetty vuonna 1984 ilmestynyttä Mehulinjaa. Heinäkuussa '14 kävi kuitenkin ilmi, että erästä sinivalkoista peliä oli löytynyt kaupan hyllyltä jo vuonna 1979.

Raimo Suonio oli alkanut kehittää Telmac 1800 -tietokoneelle omaa shakkipeliään, Chesmacia, puhtaasti harrastuspohjalta. Hänet oli irtisanottu töistään, joten ylimääräistä aikaa oli yllättäen totuttua enemmän. Omien sanojensa mukaan Suonio koodasi kuukauden verran yötä päivää, ottaen välissä parin tunnin nokosia. Hän halusi projektillaan osoittaa, että Telmac 1800 oli tehoiltaan riittävä shakin pelaamiseen. Vaikka laskentatehot riittivätkin pelin pyörittämiseen, ei kotikäytössä ollut kalusto ollut 70-luvun lopussa vielä riittävän tehokasta valtaviin graafisiin saavutuksiin. Tämän vuoksi Chesmacia pelattiin shakkilaudan vieressä.

Pelaaja syötti laitteeseen ensin pelinappulan lähtöruudun, sitten ruudun, johon haluaa nappulan liikkuvan, ja lopulta siirsi vielä nappulaa fyysisellä laudalla. Tämän jälkeen peli prosessoi siirtoa ja laskeskeli omaansa. Kärsimättömille Chesmac ei sopinut – tietokoneen siirtoa saattoi joutua odottamaan puoli tuntia, tai jopa tunnin. Täältä voi vilkaista, miltä Chesmac näyttää toiminnassa.

Vielä samana vuonna Suonio sai uuden työpaikan, tällä kertaa mikrotietokoneita myyvästä liikkeestä, Hän onnistui neuvottelemaan Chesmacin myyntiin liikkeen valikoimiin. C-kasetin toiselle puolelle piti kuitenkin myös saada jotain, joten Suonio kirjoitti kaksi omaa versiotaan John Conwayn The Game of Life -soluautomaatista.

Chesmac/Game of Life -komboa myytiin kaikkiaan 104 kappaletta, 68 markan hintaan. Chesmacin ohjekirjaan ja koodiin voi tutustua hieman tarkemmin täällä.

Lue lisää: