Tiesitkö? Tämä elintärkeä ominaisuus esiintyi ensimmäistä kertaa Legend of Zeldassa

Tiesitkö, että kun Legend of Zelda ilmestyi vuonna 1986, se sisälsi ominaisuuden, joka mullisti pelimaailman? Lue innovaatiosta täällä!

25.3.2018 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Nintendo Entertainment System ilmestyi Japanissa vuonna 1983, se nousi jättimenestykseksi. Menestyksessä oli kuitenkin yksi ryppy: konsolille tehdyt pelit olivat joko käännöksiä kolikkohallipeleistä tai sitten jäljittelivät niitä. Kukaan ei hyödyntänyt mahdollisuuksia, joita kotikonsoli pelinkehitykseen toi. Asiaan puuttui Donkey Kongin kehittänyt Shigeru Miyamoto. Miyamoto otti työn alle samaan aikaan Super Mario Brosin ja Legend of Zeldan, joista molemmat osoittautuivat valtaviksi hiteiksi. Super Mario Bros valmistui ensin. Se julkaistiin Japanissa 1985. Legend of Zelda ilmestyi puolisen vuotta myöhemmin, alkuvuodesta 1986.

Legend of Zeldaan Miyamoto haki inspiraatiota lapsuusaikojensa vaelteluista kotikaupunkinsa metsissä ja luolissa. Kokemusten innoittamana ensimmäinen versio Legend of Zeldasta oli moninpeli: pelaajat loivat itse luolaston, jota toinen pelaaja pääsi sitten tutkimaan. Tekijätiimi kuitenkin totesi melko varhain, että tutkiminen oli huomattavasti luomista hauskempaa. Askarteluosuudesta luovuttiin ja kehittäjät keskittyivät muotoilemaan itse luolia, järviä, metsiä ja vuoria pelaajien syynättäväksi.

Toisin kuin suuri osa konsolin aikaisemmista julkaisuista, Legend of Zelda oli suunniteltu kestämään pitkään. Se oli niin suuri, ettei pelaajien odotettu läpäisevän sitä yhdellä istumalla. Niinpä peliä varten kehitettiin tallennusjärjestelmä, joka pitäisi pelaajan edistymisen tallella tulevia istuntoja varten. Pelikasettiin rakennettiin sisäinen virtalähde, joka ylläpiti pelaajan edistymistä tallentavaa muistia. Tallennusominaisuus tuli tarpeeseen. Legend of Zelda pudotti pelaajan pelimaailmaan ilman sen suurempia ohjeita. Läheisestä luolasta sai miekan jolla puolustaa itseään, mutta oikeasta menosuunnasta kukaan ei pukahtanut mitään. Miyamotoa yritettiin taivutella lisäämään peliin edes jonkinlaista kädestä pitelyä, mutta Miyamoto ei luopunut visiostaan. Hän ajatteli, että peli oli sosiaalinen kokemus, vaikka sitä pelattiinkin oman olohuoneen yksityisyydessä pelihallien sijaan. Hänen mielikuvissaan pelaajat vertailisivat edistymistään, puhuisivat pulmista ja ratkoisivat ongelmakohtia yhdessä. Samalla sana pelistä leviäisi, mikä edistäisi myyntiä.

Miyamoto oli ajatuksineen selkeästi oikeilla jäljillä. Legend of Zelda julkaistiin vuonna 1986. Se oli ensimmäinen yksittäin myytävä NES-peli, joka rikkoi miljoonan myydyn kappaleen rajan. Lopulliset myynnit kiipesivät kuuteen ja puoleen miljoonaan, mikä nostaa sen helposti kaikkien aikojen myydyimpien NES-pelien joukkoon. 

Lue lisää:

Lisää luettavaa