Tiesitkö? Tämä jo Nintendon Rumble Pakia ja Sonyn DualShockia edeltänyt täristävä lisälaite tuntui kuin etälamauttimen iskulta

Tiesitkö, että sekä Nintendo 64:n Rumble Pak että PlayStationin DualShock tulivat markkinoille 25 vuotta sitten? Lue katsaus 90-luvun täristäviin lisälaitteisiin täältä!

28.8.2022 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

On herran vuosi 1997. Viime vuosi on ollut pelaajille hieno: Nintendo 64 on ilmestynyt, samoin 3D-tasoloikat pitkälle tulevaisuuteen määrittelevä Super Mario 64. Ensimmäinen Tomb Raider on nähnyt päivänvalon, kuin myös ensimmäinen Resident Evil. Miten tästä voi enää mennä ylöspäin?

Vuoden 1997 vastaus oli – muutaman muun pikkujutun kuten Final Fantasy VII:n ohella – haptinen palaute, totta kai!

Tuo neljännesvuosisadan takainen vuosi saatteli markkinoille useamman eri valmistajan lisälaitteita ja ohjaimia, jotka toivat kotikonsoleilla pelaamiseen lisää jyrinää. Pelihalleissa tärinää oli ehditty fiilistellä jo pari vuosikymmentä. Huhtikuussa 1997 julkaistiin Nintendo 64:n Rumble Pak ja marraskuussa PlayStationin DualShock-ohjain. Lisäksi Microsoft julkisti samana vuonna Sidewinder Force Feedback Pro -joystickin.

Pari vuotta myöhemmin myös Sega kokeili, kuinka täristystoiminto siirtyisi kotikonsoleille. Sega Dreamcastille oli kaksi erillistä laitetta: Sega Jump Pack sekä Performance Tremor Pack. Dreamcast oli viimeinen konsoli, jonka täristyslaitteisto oli ylimääräinen ja pelaajan poistettavissa. Sen jälkeen ilmestyneissä konsoleissa täristys on ollut sisäänrakennettu ominaisuus.

Rytyytyskokeilut olivat ensi alkuun pääsääntöisesti ohjaimeen kiinnitettäviä lisälaitteita, kuten Rumble Pak ja Jump Pack. Nintendon Rumble Pak yleisesti ottaen mielletään kotikonsolien tärinäteknologian sisäänajajaksi ja vakiinnuttajaksi pelien parissa. Yksi Rumble Pakin suurimmista vioista kuitenkin oli, että se tarvitsi toimiakseen kaksi AA-patteria, jotka antoivat arvioiden mukaan 50–60 tunnin edestä tärinää. Esimerkiksi Jump Pack puolestaan otti tarvitsemansa virran suoraan ohjaimesta

DualShock ei teknisesti ottaen ollut Sonyn ensimmäinen askel haptisen palautteen maailmaan. DualShockin edeltäjä, Dual Analog Controllerista oli olemassa ainoastaan Japanissa myyty versio, johon oli rakennettu tuki tärinätoiminnoille. Ohjain kuitenkin täristeli vähän miten sattuu ja silloin kun sitä huvitti, joten sen hetki pelimaailman parrasvaloissa oli varsin lyhytkestoinen.

Omana erikoistapauksenaan mainittakoon muuten Aura Systemsin Aura Interactor -liivi, jota myytiin Sega Mega Drivelle vuoden 1994 tietämillä. Se oli tiettävästi ensimmäinen pelikäyttöön tehty haptisen palautteen asuste, ja sen oli tarkoitus täristää pelin tapahtumia mukaillen samalla tavalla kuin Rumble Pak ja kumppanit vain muutamia vuosia myöhemmin – toki sillä erotuksella, että liivin tärinä tuntui kehossa eikä käsissä. Eräs käyttäjä muisteli, että tärinä selkää vasten oli pahimmillaan kidutusta ja lempeämmissäkin tapauksissa tuntui siltä, kuin tulisi ammutuksi etälamauttimella. Laite kuitenkin myi hyvin, ja sai ilmeisesti yleisesti ottaen hyviä arvioitakin.

Lue lisää:

Lisää luettavaa