Tiesitkö? Tämän takia Bioware ei tehnyt KotOR 2:ta

Tiesitkö, että Bioware päätti luopua Knights of the Old Republicin jatko-osan kehittämisestä, koska sillä oli muita avaruuteen liittyviä suunnitelmia? Lue päätöksestä täältä!

13.1.2019 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Star Wars: Knights of the Old Republic oli jättimenestys ilmestyessään vuonna 2003. Se oli julkaisunsa aikoihin Xboxin kaikkien aikojen nopeimmin myynyt peli. Ei siis ollut ihme, että yleisö ja pelin julkaissut LucasArts halusivat lisää.

Ensimmäisen Knights of the Old Republicin kehittänyt Bioware suunnitteli aluksi jatkavansa sarjan parissa. Studiolla oli jopa alustavia konsepteja siitä, mitä jatko-osassa voisi tapahtua. Ensimmäisen pelin pääsuunnittelija James Ohlen on kertonut, että jatko-osassa pelaajan hahmo saisi valmennusta Yodan kaltaiselta mentorihahmolta. Pelin ensimmäisellä puoliskolla harjoiteltaisiin. Toisella puoliskolla oli määrä paljastua, että mentori ei ollutkaan sitä, miltä ensin näytti.
”Hänen oli tarkoitus olla pelin pääpahis, joka on valmentanut sinua olemaan kätyrinsä”, Ohlen on paljastanut.

Bioware kuitenkin hylkäsi projektin ennen kuin se ennätti konseptivaihetta kauemmas. Studio oli siihen asti toiminut sujuvasti lisenssien kanssa: Star Wars ja Forgotten Realms, jonka alle sekä Baldur’s Gate että Neverwinter Nights kuuluivat, olivat palvelleet Biowarea hyvin. Heidän lisenssipelinsä olivat yleisesti ottaen sekä myyneet kiitettävästi että saaneet suitsutusta kriitikoilta. Studion johto kuitenkin halusi luoda oman nimikkeen, jolla he pääsisivät erottumaan muista.
”Jotta yhtiö voi menestyä ja hallita omaa kohtaloaan, sillä täytyy olla jotain omaa, emmekä me omistaneet Star Warsia tai Dungeons & Dragonsia. Joten toisen Star Wars -pelin sijaan päätimme tehdä Mass Effectin.”
Kun muut Knights of the Old Republicin tekijätiimistä siirtyivät kehittämään Mass Effectiä, Ohlen itse kävi luonnostelemaan konseptia maailmalle, josta myöhemmin tulisi Dragon Age.

Lue lisää:

Lisää luettavaa