Tiesitkö? Tämän takia Oblivionin ääninäyttely kuulostaa niin vinksahtaneelta

Tiesitkö, että Oblivionin dialogin kummallisille sävyheittelyille on selitys, joka liittyy käsikirjoitukseen? Lue taustoista täältä!

29.1.2023 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Jos pelit eivät muka ole taidetta, kuinka sitten The Elder Scrolls IV: Oblivion on selitettävissä? Bethesdan vuonna 2006 julkaisema roolipeli on kenties jäänyt hieman sekä edeltäjänsä, kulttiklassikko Morrowindin, sekä vuodesta 2011 alkaen säännöllisen epäsäännöllisesti julkaistun Skyrimin jalkoihin. Oblivion on kuitenkin jättänyt jälkensä pelien ja pelinkehityksen kentälle esimerkiksi siinä, kuinka omituisia ratkaisuja kehitysprosessin aikana tehtiin.

Jokainen Oblivionia pelannut luultavasti muistaa jonkin niistä hetkistä, kun on ryhtynyt juttusille ei-pelaajahahmon kanssa. Peli sai ilmestyessään pyyhkeitä omituisesta, paikoin pahasti levällään olevasta dialogistaan. Hahmojen vuorosanat eivät aina tunnu kytkeytyvän toisiinsa ja näyttelijänsuoritukset ovat joko puisia, täysin övereitä tai liian vaisuja kulloinkin meneillään olevaan tilanteeseen nähden.

Toki syitä voi olla esimerkiksi ääninäyttelijöissä tai siinä, kuinka heitä on ohjattu äänityskopissa, mutta mahdollisesti keskeisin syy omituiselta kuulostavalle dialogille on käsikirjoituksessa ja siinä kuinka se näyttelijöille esitettiin. Repliikit nimittäin äänitettiin aakkosjärjestyksessä, Oblivionin audio-ohjaaja Mark Lampert on kertonut:

– Meillä ei ollut siihen aikaan hyvää tapaa järjestää repliikkejä esimerkiksi sen mukaan, mitkä kuuluvat mihinkin tehtävään. Minulla on eräs kulissien takana -tyyppinen kuva, jossa käsikirjoitus on näkyvillä. Kuvasta erottaa, kuinka repliikit ovat aakkosjärjestyksessä. Se oli yksi niistä jutuista, mitä en vain tullut ajatelleeksi silloin kun kokosin käsikirjoituksia.

Lampert itse kiittelee ääninäyttelijöitä heidän työstään.

– On pieni ihme etteivät he menettäneet järkeään. Käsikirjoitus alkaa kaikilla A-alkuisilla repliikeillä, ja odotahan, kun pääsee H-kirjaimeen, missä kaikki heit ja heipat ovat. Käsikirjoituksessa oli kokonainen sivu, joka oli pelkästään tekstiä kuten ”Hei”, ”Hei, kuinka voit?”, Heipä hei”… Ja samaan aikaan pitäisi yrittää pysyä jotenkin hahmossa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa