Tiesitkö? Tämän takia tietokonepeleissä käytetään WASD-näppäimiä

Tiesitkö, että WASD-näppäinten vakiintuminen tietokonepelien ykkösasetukseksi oli pelaajien ansiota? Lue tärkeimmästä tekijästä täältä!

18.11.2018 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun ensimmäisen persoonan räiskintäpelit alkoivat kohottaa päätään 90-luvulla, hahmon liikkeen ohjaaminen vaihteli pelikohtaisesti. Osa peleistä sitoi liikkeen nuolinäppäimiin, osa suosi yhdistelmää ASDX ja osa QEAZ-komboa. Katsominen hoitui esimerkiksi numeronäppäimillä. Nykyään yleisessä käytössä oleva WASD ja hiiri -yhdistelmä alkoi vakiintua käyttöön vuonna 1996 ilmestyneen Quaken myötä.

Quaken kehittäjä id Software oli muutamaa vuotta aikaisemmin, 1993, julkaissut  Doomin,  joka oli yksi kilpailullisten moninpelien uranuurtajista. Yhteistyötilan lisäksi Doomissa oli deathmatch-moninpelimuoto, jossa neljä pelaajaa saattoi piestä toisiaan. Quakea varten id Software sekä monipuolisti yhdessäpeluuta että otti käyttöön hiirellä ohjattavan kameran.

Yksi Doomin ja Quaken tuohon aikaan tunnetuimmista pelaajista oli Dennis ”Thresh” Fong, joka pelasi ammattimaisesti 90-luvulla. Fongin luultavasti kuuluisin voitto on vuoden 1997 toukokuussa Quakeen keskittyneestä Red Annihilation -turnauksesta. Fong oli jo Doomin aikaan ottanut käyttöön hiiren, mikä oli siihen aikaan enemmän poikkeus kuin sääntö. Fongin omien sanojen mukaan hän ei hävinnyt lähes koskaan sen jälkeen, kun oli opetellut hiiren käytön. Hiiri paitsi paransi osumatarkkuutta, myös mahdollisti nopeat, terävät liikkeet.

Myös WASD-yhdistelmää hän oli alkanut käyttää jo Doomin aikoihin.
”Minulle miellyttävintä oli pitää vasenta kättäni WASD-näppäimillä ja oikeaa hiirellä. Aseita vaihdettiin tyypillisesti kirjainten yli kulkevilla numeronäppäimillä, joten ne olivat sopivan lähellä”, Fong on selittänyt valintaansa haastatteluissa.
Yhdistelmä toi vasemman käden lähelle muitakin pelissä tyypillisesti käytettyjä painikkeita, kuten shiftiä ja controlia.

Kun Fong nousi suurempaan julkisuuteen Quaken ja turnausvoittonsa myötä, hänen pelityyliinsä ja näppäinvalintoihinsa alettiin kiinnittää huomiota. Jopa siinä määrin, että Quaken jatko-osaan lisättiin erillinen näppäinkonfiguraatio nimellä thresh.cfg, joka sitoi liikkumisen WASD-painikkeisiin. Fong on kuitenkin varma, ettei hänen pelityylinsä yksinään luonut tietokonepelien ohjauskaanonia – monet käyttivät WASD-näppäimiä jo Doomin aikaan.

Ensimmäinen peli, joka käytti WASD-painikkeita oletuksena, oli vuonna 1998 ilmestynyt Half-Life. Half-Lifeä työstämässä ollut Yahn Bernier ei PC Gamerin haastattelun mukaan tarkalleen muista, mistä konfiguraatio lähti liikkeelle, mutta hänellä on arvaus:
”Me luultavasti otimme sen Quakesta.”

Lue lisää:

Lisää luettavaa