”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Modernin klassikon asemaa nauttiva tasoloikkapeli Celeste otettiin sen ilmestyessä tammikuussa 2018 vastaan jättimäisin suosionosoituksin. Alun perin pelin julkaistiin kuitenkin jo kesällä 2015, pelijamien tuloksena. Tämä ensimmäinen versio oli tehty kuvitteelliselle PICO-8-pelikonsolille.

PICO-8:n kehittäjä Lexaoffle Games käyttää PICOsta sympaattista termiä fantasiakonsoli, joka käytännössä tarkoittaa kuitenkin ihan vain emulaattoria. Fantasiakonsolin etuna on, että se ammentaa vahvasti retropelaamisen lähteestä ja pyrkii luomaan samanlaisen kokemuksen, mutta kehittäjän ei tarvitse miettiä sellaisia ikäviä tyhjänpäiväisyyksiä kuin ”mihin konsolin rauta riittää” tai ”voiko pelissämme olla enemmän kuin 56 väriä?” PICO-8:n ohella fantasiakonsoleita ovat esimerkiksi TIC-80 ja Pixel Vision 8.

Celeste syntyi alun perin jameissa PICO-8-pelinä neljässä päivässä. Se on selkeästi sama peli kuin myöhemmin ilmestynyt Celeste, mutta on tyyliltään simppelimpi ja pelkistetympi.

– Halusimme, että konseptimme olisi melko minimalistinen (osittain itse asettamiemme aikarajojen sekä työkalujen rajallisuuden vuoksi), mutta että sen mekaniikoista löytyisi myös syvyyttä. Ajatus hahmosta, joka kamppailee kiivetäkseen vuorelle, sopi visioon hyvin, pelin toinen kehittäjä Noel Berry on kertonut.

Berryn mukaan myös uudempi Celeste on uskollinen PICO-8-versiolle, mutta antoi mahdollisuuden syventyä pelin eri elementteihin, kuten miljööseen, hahmoihin ja tarinaan paremmin. Alkuperäinen PICO-8-pelikin päätyi uudempaan Celesteen eräästä kentästä löytyvänä salaisuutena, jota pääsee pelaamaan sen löytäessään. Onpa Celeste Classicin nimellä nykyään kulkeva peli saanut jatko-osankin.

Lue lisää:

Lisää luettavaa