Tiesitkö? Theme Hospitalin kehittäjät heitettiin ulos leikkaussalista

Tiesitkö, että Theme Hospital -kulttipelin suunnittelijat kävivät koettelevalla kierroksella sairaalassa peliä kehittäessään? Lue synnystä täältä!

5.7.2020 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Bullfrogin Theme-pelisarjan alkusoitto kajahti ilmoille vuonna 1994, kun sarjan ensimmäinen osa Theme Park julkaistiin. Peli oli suosittu, ja kehittäjätiimi ryhtyikin vikkelään juonimaan jatko-osaa. Sarja sai muutaman vuoden kuluessa kourallisen erilaisiin hilpeisiin ajanviettopaikkoihin – kuten huvipuistot ja akvaariot – sijoittuvia pelejä. Sarjan toinen osa oli kuitenkin irtiotto linjasta.

Theme Hospitalin suunnittelija ja tuottaja Mark Webley on muistellut, kuinka epätodennäköiseltä projekti näytti ensi alkuun. Bullfrog päätyi tekemään peliä studion perustajan ja Theme Parkin pääohjelmoijan, lennokkaista visioistaan – ja katteettomista lupauksistaan – tunnetun Peter Molyneux’n aloitteesta. Webley oli hyväksynyt projektin, mutta taustatutkimus sairaaloiden toimintaan paljasti nopeasti, että ne ovat käsittämättömän pitkäveteisiä paikkoja.

Webley ja pelin päätaiteilija Gary Carr ottivat yhteyttä pariin eri sairaalaan siinä toivossa, että saisivat järjestettyä itselleen opastetun kierroksen. Toisella yrittämällä lykästi – ensimmäinen sairaala halusi osan pelin tuotoista palkkioksi vaivannäöstään. Kaksikko pääsi jopa seuraamaan leikkausta. Carr oli herkkänahkainen, jopa siinä määrin että verta tihkuvan nirhauman näkeminen sai hänen olonsa heikoksi. Koettelemus olikin liikaa: he pitivät niin paljon ääntä, että kirurgi käski heittää heidät ulos salista.

– Muistan, kuinka katsoimme selkäleikkausta, mikä oli jo riittävän paha. Sen jälkeen henkilö, joka oli määrätty meidän oppaaksemme, sanoi ”okei, lounaan jälkeen voimme pyörähtää ruumishuoneelle, jos tahdotte.”

Se oli kaksikolle liikaa. Jonkin oli muututtava. Tiimi päätti luopua realistisesta lähestymistavasta ja tuoda peliin tuulesta tempaistuja tauteja kuten pöhöpää ja näkymättömyys. Jotkut tauti-ideoista jäivät leikkauspöydälle: Elvis-imitaattori muutti muotoaan kuningaskompleksiksi julkaisija EA:n pyynnöstä, eläimellinen vetovoima puolestaan putosi kokonaan pois.

Theme Hospital julkaistiin maailmanlaajuisesti maaliskuussa 1997. Se sai hyvän vastaanoton ilmestyessään ja nauttii nykyään likipitäen kulttimainetta. Peli sai henkisen jatko osan vuonna 2018, kun Two Point Studios julkaisi Theme Hospitalin jalanjäljissä kulkevan Two Point Hospitalin.

Lue lisää:

Lisää luettavaa