Tiesitkö? Tuorein Devil May Cry on läpäistävissä kymmenessä minuutissa / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Tuorein Devil May Cry on läpäistävissä kymmenessä minuutissa

3.05.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
10
Tiesitkö? Tuorein Devil May Cry on läpäistävissä kymmenessä minuutissa

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Viime vuonna ilmestynyt Devil May Cry 5 alkaa taistelulla, joka täytyy hävitä päästäkseen pelissä eteenpäin. Pelaajahahmojen tiimi läksii vetämään yllättäen valtaan noussutta demoni Urizenia pataan, mutta Urizen onkin odotettua kovempi luu. Tilanne luisuu nopeasti alamäkeen, ja viimeisenä paikalle tullut Nero yrittää pistää pahikselle kampoihin vain saadakseen itsekin selkäsaunan.

Perusteellisen nyrkkipyykin jälkeen loikataan ajassa kuukauden verran eteenpäin ja peli pääsee jatkumaan. Parikymmenkenttäinen toimintapläjäys kestää pelityylistä riippuen kymmenestä kahteenkymmeneen tuntiin. Se on kuitenkin mahdollista saada taputeltua loppuun kutakuinkin kymmenessä minuutissa.

Yksi maailmankaikkeuden kirjoittamattomista säännöistä sanoo, että ennen pitkää joku riittävän jukuripäinen pelaaja runttaa tiensä läpi myös voittamattomaksi tarkoitetuista vihollisista. Prologikentän Urizen ei ole poikkeus. Taistelu on vaikea, ja kylmää kyytiä ensimmäistä läpipeluukertaansa takovalle. Voitto on kuitenkin mahdollinen jo silloin. Informaation valtaväylillä käytävissä keskusteluissa kuitenkin suositellaan, että haastetta yrittää vasta myöhemmillä pelikerroilla, kun on saanut käyttöönsä Neron erikoistaidot.

Urizenin voittanut pelaaja saa odottamattoman palkinnon: peli päättyy. Demoni hämmästelee yllättävää tappiotaan ja ruutuun ilmestyy teksti, jossa nipin napin alkuun ehtinyt tarina kietaistaan loppuun. ”Todellakin, tämä oli se täydellinen loppuratkaisu, jota kaikki olivat toivoneet”, teksti nälvii vienosti. Lopputekstien jälkeen peli vielä toteaa, että kaikki elivät elämänsä onnellisina loppuun asti.

Kuten normaalitkin läpipeluut, tämä turboahdettu läpäisy avaa uusia vaikeusasteita. Lisäksi pelaajalle napsahtaa saavutus ”Well I’ll Be Damned.”

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tuskin jaksaisin tai edes pystyisin tuohon itse mutta eräässä toisessa pelissä oli hieman samantapainen juttu, johon taas pystyin.

Alussa oli siis pomo, jolle on tarkoitus hävitä tarinan takia, mutta tämä on silti mahdollista voittaa. Voittokaan ei kuitenkaan muuta pelin tarinaa kuin sen osalta, miten taistelussa lopulta käy.

Toki voitin tämän vasta NG+:ssa, jolloin pelihahmo on kehittyneempi mutta olihan se hienoa silti pieksää tyyppi jo pelin alussa. Asiaa auttoi tietenkin myös se, että tyyppiä vastaan oli tullut taisteltua myöhemmin pelissä, joten todellakin osasi jo vaikeampiinkin liikkeisiin reagoida oikein.

EDIT: Korjasin tekstiäni koska jotkut kokivat sen spoilerina. En osannut ajatella että yli vuoden vanhan pelin ihan alkuosion (periaatteessa intron jälkeen tuleva juttu) olisi isokin spoileri ja että pelistä kiinnostuneet eivät tätä olisi vielä pelanneet. Tai että asia ei olisi muuta kautta tuttu, sillä tähän peliin vahvasti liittyvät toiset teokset ovat tätä harrastaneet aiemminkin. Lisäksi tämä asia on aika selvä jo pelin alun aikana eikä tämä tarinan takia pakotettu häviö voi tulla yllätyksenä peliä pelaavalle.

Pahoitteluni kuitenkin koska meillä kaikilla lienee vähän erilainen mittari sille mikä on spoileri ja mikä ei.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Kiitti spoilerista 👌🏼

Käyttäjän HumppaLeka kuva
HumppaLeka

kiitos myös täältä

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Sori vain mutta spoilasit tekstissäsi myös loppua. Itse esim en ole vielä pelannut peliä loppuun. Vähän valoja päälle.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Bloodborne

Sori vain mutta spoilasit tekstissäsi myös loppua. Itse esim en ole vielä pelannut peliä loppuun. Vähän valoja päälle.

No sori vaan mutta tuo "loppu" on aika laaja käsite tässä tapauksessa ja tarkoitin enemmänkin että siellä pelin loppupäässä eli jos jonkin keskikohdan pystyy siitä sanomaan (koska aika vapaa peli ja voi pyöriä paljon missä haluaa) niin tarkoitin että loppupuolella. Toisaalta mitä enemmän tässä tätä jatketaan niin sitä todennäköisempi on että spoilaannut oikeasti.

Lisäksi jos kerran olet pelin jo aloittanut niin en spoilannut yhtään mitään.

Arvasit varmasti ihan hyvin että tyyppi tulee vielä vastaan. Juttuni ei todellakaan kerro missä kohtaa ja et sitä mitenkään voi viestini perusteella tietää.

Loppu on minulle pelin loppuosuus, vähän kuin leffoissa on alku, keskiosa ja loppu. Peleissä se voi olla kymmeniäkin tunteja pitkä rupeama ja kuten jo sanoin, jokainen pääsee sinne omaan aikaansa etkä mitenkään pysty arvaamaan missä kohtaa tämä minun hyvin epämääräinen "loppu" tulee. Jos et siis tiedä missä kohtaa peliä olet, et mitenkään voi tietää missä kohtaa on tämä epämääräinen "loppu". Sinulle ei siis mielestäni tullut mitään sellaista uutta tietoa, jolla olisit spoilaantunut, erityisesti kun alun olet varmasti jo pelannut.

PS. Mikäli itse haluat välttää tuon spoilerini jakoa, niin kannattaisi ehkä harkita lainauksen muuttamista/poistamista.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Spoileri on spoileri, turha siinä on yhtään puolustella. Aivan sama arvaanko vai ei voin olla väärässä odotuksieni kanssa. Ja niin ne jotka ei ole pelanneet, niin todellakin spoilaantuu 👌🏼 hyvä heitellä näitä miinoja artikkelien alle, jonne ne ei edes kuulu.

Käyttäjän kukkomestari kuva
kukkomestari

Öh, en kyllä olisi nähnyt mitään tarvetta editoida Zappahin kommenttia, enkä nyt tätä "spoilaantumista" ymmärrä?

Ihan loogista odottaa, että "tiesitkö" artikkelin alla olisi kommenteissa vastaavista esimerkeistä keskustelua.

Jos ei halua pelien vaihtoehtoisia ratkaisuja tietoonsa, ei alunperinkään olisi pitänyt tätä artikkelia tulla lukemaan.

Jokainen joka on Sekiroa aikoinaan pelannut, varmasti hoksaa, että pelin introssa kohdattu jäbä tulee vastaan tavalla tai toisella uudestaankin.

Ja rohkaisen muita sivuston käyttäjiä
Ihan rohkeasti jakamaan tänne lisää aiheeseen kuuluvia esimerkkejä eri peleistä.

Ps. Kalkaros tappaa dumbledoren.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Bloodborne

Spoileri on spoileri, turha siinä on yhtään puolustella. Aivan sama arvaanko vai ei voin olla väärässä odotuksieni kanssa. Ja niin ne jotka ei ole pelanneet, niin todellakin spoilaantuu 👌🏼 hyvä heitellä näitä miinoja artikkelien alle, jonne ne ei edes kuulu.

Hieman ajattelemattomastihan viesti tuli kirjoitettua koska en sitä itse spoilerina nähnyt jo selittämistäni syistä. Olen oikeasti pahoillani asiasta. En tahallani halunnut ketään spoilata.

Olen silti sitä mieltä, ettei kommenttini ollut varsinaisesti spoileri mutta tästä viisastuneena pyrin jatkossa pitämään mielessä, ettei mittari tosiaan ole kaikilla sama. Olisihan tuon voinut kirjoittaa peliä mainitsemattakin, vaikka kyllä se vähän turhaksi/tympeäksi koko kommentin muuttaisi kun ei tietäisi mistä pelistä on kyse.

Lainaus kukkomestari

Jokainen joka on *peliä* aikoinaan pelannut, varmasti hoksaa, että pelin introssa kohdattu jäbä tulee vastaan tavalla tai toisella uudestaankin.

Ps. *Spoileri kohtuu vanhan leffan isosta jutusta*.

Tuo oli minullakin mielessä kun en asiaa kokenut millään lailla spoilerina.

Kaavahan on melko tuttu että jos joku pomo pieksää pelihahmon alussa, tullaan se tapaamaan myöhemmin uudelleen. Yleensä tämä on loppupomo tai muuten pelin loppupuolella (mikä taas on aika laaja käsite), joten sekin on asia, jonka voisi olettaa olevan päivänselvää.

Vähän ironinen tuo lopun spoileri-heittosi muuten kohdallani. Tapaan katsoa leffoja joskus vasta useitakin vuosia myöhemmin, joten tuo olisi voinut oikeasti olla minulle spoileri. Asia joka harvemmin tapahtuu pelien kanssa vaikka niitäkin pelaan usein vasta alennuksesta.

Tämän keskustelun aiheena olevan pelinkin ostin vasta jostain alennuksesta (jota vähän kadun, koska se oli niin loistava), joten ehkä senkin kautta ajattelin että jos minä olen sen jo ehtinyt hankkia ja pelata, niin kai pääosa muistakin kiinnostuneista olisi. Vaikka ei sinäänsä, eihän se mikään oikea syy ole spoilata kun itsekin olen sille altis leffapuolella.

PS. Poistin viestin lainauksesta spoilerit. Tosin on tämä keskustelu/kommentointi nyt aika omituista seurattavaa kun ollaan puhuttu jostain ja sitten siivottu jäljet siitä. No, minkäs teet.

Käyttäjän kukkomestari kuva
kukkomestari
Lainaus zappah

Vähän ironinen tuo lopun spoileri-heittosi muuten kohdallani. Tapaan katsoa leffoja joskus vasta useitakin vuosia myöhemmin, joten tuo olisi voinut oikeasti olla minulle spoileri. Asia joka harvemmin tapahtuu pelien kanssa vaikka niitäkin pelaan usein vasta alennuksesta.

Auts, noh, välillä huumori on oikeasti vaikea taitolaji. Ajattelin kyseessä olevan pommin varma ja tuvallinen heitto, kuten siinä yhdessä avaruusseikkailussa, jossa yksi tyyppi onkin pahiksen jälkeläinen jne.... No joo.

Koetin vakavissaan muistella näitä vaihtoehtoisia tempauksia eri peleissä, mutta huonosti niitä tuli mieleen.
Resident Evil 5 pelin alussa joudut pakenemaan mökkiin sisälle vihollislaumaa karkuun. Jos pelaat vaikkapa NG+ kierrosta, ja hahmollasi on riittävä arsenaali, niin voit kumminkin niitata koko vihollislauman, ja saat palkkioksi jonkun pienen aarteen.
Mutta koska peli on putkijuoksua, niin on sinun pakko jatkaa matkaa sinne samaan mökkiin, jonne jokatapauksessa olisit mennyt "karkuun".

Tai Resident Evil 4, kohtaus viemärissä Salazarin ansan jälkeen. Pelaajaa vainoaa Verdugo-hirviö, joka vaikuttaa melko pysäyttämättömältä, ja juokset hippulat vinkuen karkuun pitkin aluetta samalla, kun odotat hissin saapuvan kerrokseesi pakomatkaa varten.
Noh, tuonkin mörön voi oikeasti tappaa sinnikkyydellä ja hyödyntämällä ympäristöä.

Toisinaan youtubessa tulee törmättyä näihin videoihin:
https://www.youtube.com/user/PencakeAndWuffle/videos

Eli kanavalla on videoita aiheilla "sequence breaking" ja "out of bounds". Jollain älyvälkyllä työkalulla kanavan jäbä tutkii eri pelejä, että miltä ympäristö näyttää kameroiden takana, tai millaisita tapahtumaketjuja laukeaa, jos pelissä skipataan vaikkapa juuri joku pomotappelu.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Eikös tuota kaavaa ole ollut jossain muodossa jo NES-ajoilla kun on ensin pelattu kaikkien voimien kera, kunnes jonkun taistelun päätteeksi on riisuttu kaikki kyvyt pois vain, että ne saa sitten kerätä uusiksi ja jossain vaiheessa antaa sille kykyjen riisujalle turpaan?

En laita esimerkkejä jo senkään takia, että en ole 100% onko tuollaista mutta on mielessä eräskin teos, jossa homma taitaa mennä nimenomaan noin. Tosin en ole oikeastaan varma onko se edes NES-peli vai meneekö SNESille tai ensimmäiselle pleikkarille.

Vanhoja konsoleita joka tapauksessa, joten ainakin minulle tämä kaava menee jo pelien "kliseihin" (cliché). Tosin ehkä tähän törmääminen vaatii että on pelannut tiettyjä pelejä tai ehkä jopa tiettyä peligenreä?

Nostoja