Tiesitkö? Unchartedia muutettiin radikaalisti vain kuukausia ennen julkaisua Gears of Warin vuoksi

Tiesitkö, että ensimmäinen Uncharted sai valtavan kasvojenkohotuksen aivan kalkkiviivoilla? Lue äkkikäännöksestä täältä!

14.6.2020 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Uncharted: Drake’s Fortune paljastettiin E3-messuilla vuonna 2006. Teaser-traileri otettiin vastaan jännittyneesti: studio, joka tunnettiin siihen aikaan parhaiten Crash Bandicootista ja Jak & Daxterista tekisi fotorealismia tavoittelevan seikkailutoiminnan. Messuilla ollut IGN:n toimittaja kuvasi peliä sekoitukseksi Tomb Raideria, Metal Gear Solidia ja parkouria. Teaser oli pläjäys, joka esitteli pelin vauhdikkaampia puolia, kiipeilyä ja räiskintää. Vain muutama kuukausi pelin julkistamisen jälkeen tapahtui kuitenkin jotain, joka muutti Unchartedin suuntaa dramaattisesti.

Gears of War ilmestyi.

Marraskuussa 2007 julkaistu Gears käytännössä määritteli modernin konsoliräiskinnän. Se ei ollut ensimmäinen peli, jossa oli suojasta ampumista tai hahmon olan yli kuvaava kamera, mutta sen auttoi popularisoimaan ne. Unchartedille, jonka toiminta oli siihen asti ammentanut runsaasti Tomb Raider -peleistä, annettiin perusteellinen kasvojenkohotus.

– Yllättäen Gears ilmestyi ja näytti, kuinka asiat tehdään. Joten me muutimme kaiken, kuusi kuukautta ennen julkaisua, Naughty Dogilla silloin työskennellyt Lucas Pope on kertonut.

Uudelleenjärjestely ei ollut mitään hienosäätöä, vaan massiivisia muutoksia: se puuttui kameraan, kontrolleihin ja tapaan, jolla pelaajahahmo liikkuu. Automaattinen tähtäys vaihdettiin manuaaliseen. Ja siinä missä Uncharted oli siihen saakka ollut suoraan takaa kuvattu vanhojen Tomb Raiderien tyyliin, siirrettiin kamera nyt kuikkimaan Draken olan yli.

Unchartedin kehitystyö saatiin päätökseen lokakuun puolivälissä. Se ilmestyi marras–joulukuussa 2007, vuosi Gears of Warin jälkeen. Jo saman vuoden joulukuussa studiopomo Evan Wells antoi lausunnon, että peli tulisi todennäköisesti saamaan jatko-osan. Unchartedin kaltainen kepeä toimintaseikkailu soveltui hyvin episodimaiseen tarinankerrontaan, eivätkä ensimmäisen osan saamat myönteiset arviot luultavasti ainakaan haitanneet päätöksen tekemistä.

Lue lisää:

Lisää luettavaa