Tiesitkö? Unchartedia muutettiin radikaalisti vain kuukausia ennen julkaisua Gears of Warin vuoksi / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Unchartedia muutettiin radikaalisti vain kuukausia ennen julkaisua Gears of Warin vuoksi

14.06.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
3
Tiesitkö? Unchartedia muutettiin radikaalisti vain kuukausia ennen julkaisua Gears of Warin vuoksi

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Uncharted: Drake’s Fortune paljastettiin E3-messuilla vuonna 2006. Teaser-traileri otettiin vastaan jännittyneesti: studio, joka tunnettiin siihen aikaan parhaiten Crash Bandicootista ja Jak & Daxterista tekisi fotorealismia tavoittelevan seikkailutoiminnan. Messuilla ollut IGN:n toimittaja kuvasi peliä sekoitukseksi Tomb Raideria, Metal Gear Solidia ja parkouria. Teaser oli pläjäys, joka esitteli pelin vauhdikkaampia puolia, kiipeilyä ja räiskintää. Vain muutama kuukausi pelin julkistamisen jälkeen tapahtui kuitenkin jotain, joka muutti Unchartedin suuntaa dramaattisesti.

Gears of War ilmestyi.

Marraskuussa 2007 julkaistu Gears käytännössä määritteli modernin konsoliräiskinnän. Se ei ollut ensimmäinen peli, jossa oli suojasta ampumista tai hahmon olan yli kuvaava kamera, mutta sen auttoi popularisoimaan ne. Unchartedille, jonka toiminta oli siihen asti ammentanut runsaasti Tomb Raider -peleistä, annettiin perusteellinen kasvojenkohotus.

– Yllättäen Gears ilmestyi ja näytti, kuinka asiat tehdään. Joten me muutimme kaiken, kuusi kuukautta ennen julkaisua, Naughty Dogilla silloin työskennellyt Lucas Pope on kertonut.

Uudelleenjärjestely ei ollut mitään hienosäätöä, vaan massiivisia muutoksia: se puuttui kameraan, kontrolleihin ja tapaan, jolla pelaajahahmo liikkuu. Automaattinen tähtäys vaihdettiin manuaaliseen. Ja siinä missä Uncharted oli siihen saakka ollut suoraan takaa kuvattu vanhojen Tomb Raiderien tyyliin, siirrettiin kamera nyt kuikkimaan Draken olan yli.

Unchartedin kehitystyö saatiin päätökseen lokakuun puolivälissä. Se ilmestyi marras–joulukuussa 2007, vuosi Gears of Warin jälkeen. Jo saman vuoden joulukuussa studiopomo Evan Wells antoi lausunnon, että peli tulisi todennäköisesti saamaan jatko-osan. Unchartedin kaltainen kepeä toimintaseikkailu soveltui hyvin episodimaiseen tarinankerrontaan, eivätkä ensimmäisen osan saamat myönteiset arviot luultavasti ainakaan haitanneet päätöksen tekemistä.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Olispa pysyneet alkuperäisessä suunnitelmasssa. Kuulostipa tuo paljon kiinostavammalta.

Käyttäjän humungus kuva
humungus

Suosiosta päätellen muutos on ollut onnistunut ja oikea ratkaisu. Ehkäpä sinuakaan ei olisi haitannut jos tässä jutussa osapuolet olisivat olleet toisinpäin, huvittavaa.

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman
Lainaus humungus

Suosiosta päätellen muutos on ollut onnistunut ja oikea ratkaisu.

Toisaalta on ihan noinkin. Tosin huonolla tapaa turhan geneerinen nykystandardeilla nuo Unchartedit, että en kerta kaikkiaan jaksa pelailla niitä.

Lainaus humungus

Ehkäpä sinuakaan ei olisi haitannut jos tässä jutussa osapuolet olisivat olleet toisinpäin, huvittavaa.

En nyt ymmärrä, mitä yrität selittää.

Nostoja