Tiesitkö? Varhaisten Resident Evilien ikonisimmat ominaisuudet kopioitiin toisesta pelistä / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Varhaisten Resident Evilien ikonisimmat ominaisuudet kopioitiin toisesta pelistä

25.04.2021 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2
Tiesitkö? Varhaisten Resident Evil- pelien ikonisimmat ominaisuudet kopioitiin toisesta pelistä

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun miettii vanhoja Resident Evil -pelejä, mieleen saattavat nousta herkästi esimerkiksi rajalliset resurssit ja tavaraluettelon kanssa säätäminen, kirjoituskoneen mustenauhojen hamstraaminen, avautuviksi oviksi naamioidut latausruudut, tai miljöö täynnä omituisia pulmia. Ensimmäinen Resident Evil vakiinnutti näiden elementtien paikan selviytymiskauhussa, Pelin julkaisuvuonna 1996 ne olivat kuitenkin ennättäneet olla kauhupelikäytössä jo vajaat kymmenen vuotta.

Kun tuottaja Tokuro Fujiwara aloitti projektin, josta tulisi myöhemmin Resident Evil, hän suunnitteli tekevänsä uusitun version ohjaamastaan, vuonna 1989 julkaistusta Sweet Home -kauhupelistä, joka perustui samannimiseen, samaan aikaan ilmestyneeseen kauhuelokuvaan. Jossain kohtaa urakkaa peli kuitenkin lähti omille raiteilleen ja projektista tulikin pikemmin henkinen seuraaja kuin uusi sovitus.

Sweet Home seuraa kuvausryhmää, joka menee tutkimaan vanhaa, salaperäistä kartanoa. Jokainen viidestä hahmosta osaa hieman eri asioita, ja kun hahmo kuolee, hahmoa ei saa enää takaisin. Suuri osa Sweet Homen tarinankerronnasta tapahtuu muistikirjamerkintöjen kautta, ja hiljakseen avautuva kartano pulmineen siirtyi käytännössä suoraan Resident Eviliin. Pelin ohjannut Shinji Mikami on kertonut ollessaan projektista innoissaan, koska oli Sweet Homen fani, mutta oli huolissaan siitä, voisiko kauhupeli menestyä kaupallisesti. Pelin selviytymiskauhuelementteihin ei tahdottu luottaa myöskään tekijätiimin ulkopuolella – tiimi sai avukseen lähinnä vasta Capcomilla työnsä aloittaneita keltanokkia tai tekijöitä, joilla sattui olemaan ylimääräistä aikaa.

Osia ensimmäisen Resident Evilin lopullisesta ilmeestä saneli luonnollisesti myös teknologia – pelissä piti alun perin olla vapaasti liikkuva kamera. Tämä kuitenkin osoittautui lopulta liian haastavaksi PlayStationille, joten studio päätyi rajatumpaan isometriseen kameraan. Pelin oli määrä myös koostua kokonaan polygoneista, mikä osoittautui myös liian raskaaksi. Tämän vuoksi taustat vaihdettiin staattisiin, valmiiksi renderöityihin taustoihin.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

Sweet home ja alkuperäiselle alone in the darkille saadaan olla kiitollisia, että lopulta saatiin kunnon kauhupelejä. Onneksi Capcom tajusi RE6 aikana, kuinka he olivat menossa kauhusta kokonaan pois ja tulivat takaisin kauhun piiriin.

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine
Lainaus Kaze88

Sweet home ja alkuperäiselle alone in the darkille saadaan olla kiitollisia, että lopulta saatiin kunnon kauhupelejä. Onneksi Capcom tajusi RE6 aikana, kuinka he olivat menossa kauhusta kokonaan pois ja tulivat takaisin kauhun piiriin.

RE6 oli sellainen mahalasku, että edelleen suututtaa.

Olisi nastaa nähdä vielä staattisilla kuvakulmilla tehty RE.

Nostoja