Tiesitkö? Vice Citystä kasvoi yhdeksässä kuukaudessa täysimittainen peli

Tiesitkö, että Vice Cityn ei alun perin ollut tarkoitus olla oma pelinsä vaan laajennusosa? Lue Rockstarin u-käännöksestä täältä!

20.1.2019 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Viime vuonna pyörähti käyntiin huhumylly, jonka mukaan GTA 6 sijoittuisi Vice Cityyn. Kaupungissa on käyty viimeksi vuonna 2007 Vice City Storiesin mukana. Sitä edeltävä visiitti tapahtui puolestaan vuonna 2002, kun kaupungin esittelevä Grand Theft Auto: Vice City julkaistiin. Alun perin sarjan oman virtuaali-Miamin ei kuitenkaan ollut edes tarkoitus saada omaa peliä.

Vice Cityn tuottaja Leslie Benzies on paljastanut, että pelin oli aluksi määrä olla tehtäväpaketti GTA 3:en.
”Kun GTA 3 oli julkaistu, aloimme miettiä asioita, joita tehtäväpakettiin voisi pistää. Uusia aseita, kulkuneuvoja, siistejä tehtäviä – käytännössä mitä tahansa mitä olimme halunneet pistää pääpeliin, mutta emme kyenneet mahduttamaan.”
Tarjolla oleva sisältö alkoi kuitenkin vuotaa nopeasti yli ja studio päätti, että ideat tarvitsisivat kokonaan uuden pelin.

Rockstar-pomo Sam Houser on kuvannut Vice Cityn tekemistä hermoja raastavaksi. GTA 3:n menestys kummitteli koko ajan taka-alalla – paineet siitä, että Vice City täyttäisi pelaajien odotukset, olivat Houserin mukaan valtavat. Lisäksi peli rutistettiin kasaan vain yhdeksässä kuukaudessa. Kehittäjätiimi oli alkanut tehdä peliin 3D-malleja jo edellisen vuoden lopussa, mutta kehitystyö pääsi käynnistymään kunnolla vasta vuoden 2002 alussa.

Huoleen ei ollut syytä. Kun Vice City ilmestyi PlayStation 2:lle lokakuussa 2002, se sai osakseen käytännössä pelkkää ylistystä. Vice City myi melkein puolitoista miljoonaa kappaletta kahden vuorokauden kuluessa, mikä teki siitä aikansa nopeimmin myyneen digipelin. Maaliskuuhun 2008 mennessä se oli myynyt 17,5 miljoonaa kappaletta.

Lue lisää:

Lisää luettavaa